Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Anders Arnell

Denna artikel ingår för dig som är kund.

Dalslands bypolitik hindrar regionens utveckling

Anders Arnell (M): Det är ni Dalslänningar som en gång för alla måste sluta med ert krampaktiga beteende!

Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

Nu måste bypolitiken i Fyrbodal få ett slut. Det är den som står i vägen för hela norra västkustens utveckling!

Du läser nu en av dina fria artiklar på bohuslaningen.se

För snart 50 år sedan krävde den framsynte industrimannen Pehr G Gyllenhammar ny infrastruktur för att kunna fortsätta att bygga ut Volvofabrikerna på Hisingen. Folkbilen i Sverige var då Volvo 145. Saab väntade fortfarande på den nya motorn, en v4 från Ford, så den var inget hot.

Läs också: Oro och osämja om dubbelspår

Men för att kunna öka tempot i fabrikerna och få ner lagren så att kapitalbildningen minskade och att kapitalet i stället kunde läggas på utveckling och marknadsföring så optimerade man tillverkningsprocesserna. Med ”just in time” så skulle hjulen till bilen komma in på fabriken ngn minut innan den nästan klara bilen skulle köras ut för transport till USA. Volvos underleverantörer låg inte på Hisingen. De låg spridda i södra Sverige och i övriga Europa.

Pehr G Gyllenhammar krävde nu ”Scandinavian Link” , nya motorvägar från Helsingborg i söder till Oslo i norr. Och gärna mer plats på spåren för godståg.

Som de flesta äldre minns så blev det väsen kring detta. Trädkramare i Ljungskile och ett gnäll i Dalsland! Skulle Bohuslän få motorväg, vad ska vi då få i Dalsland? Bohuslän har ju redan räkorna och Evert Taube!

Läs också: Klimatet kräver lyft för Bohusbanan

Nu gör politiken sitt stora politiska misstag. Man ”garanterar” att när en ny järnväg till Norge ska byggas så ska den gå genom Dalsland. Ingen var intresserad av ny järnväg på den tiden, så det kostade inget att lova Dalsland detta. Järnvägar lade man ned.

Och så var det klart med motorvägen i Bohuslän. Vad gäller idag?

• Motorvägen är för liten, kan inte svälja mer trafik! Större delen av Norges export och import går på lastbil till Norges största hamn, Göteborgs Hamn.

• Spåren mellan Göteborg och Trollhättan är redan fulla på grund av den stora överraskande framgången med de nya pendeltågen.

• Alla utredningar om spår från Trollhättan i en sväng genom Dalsland pekar på för järnväg mycket negativa fakta som mycket stora höjdskillnader. Plus att alla trafikkalkyler är negativa med att banan blir mycket längre.

• Någon potential för ökade intäkter som passagerare trafik, industrier och hamnar längs sträckningen kan inte hittas i Dalsland.

I Bohuslän står idéerna på kö! Till exempel det nya resecentret i Torp! Och påkoppling av hamnen i Lysekil med mera.

Nej, det är ni Dalslänningar som en gång för alla måste sluta med ert krampaktiga beteende!

Det bästa för Dalsland och hela regionen är att vi nu bygger dubbelspår från Göteborg till Oslo på bästa sett enligt projekteringen som gjordes för 150 år sedan. Idag med vår nya teknik så läggs banan längs E6 hela vägen med ny bro över Byfjorden, precis som Mälarbanan. Då får vi tillväxt och jobb som även gynnar Dalsland!

 

Anders Arnell (M)

Slussen, Orust