Avgaser. Farligt och miljöovänligt.
Avgaser. Farligt och miljöovänligt. Bild: PONTUS LUNDAHL / TT

Det är dags att man börjar följa regler om tomgångskörning

"Kunskapen om dessa båda regler verkar vara mycket, mycket bristfällig"

ANNONS

Varje dag begås hundratals brott i Uddevalla. Brott mot människors hälsa och mot klimatet. Trots att både klimatet och vår hälsa sägs ha högsta prioritet beivras inte ett enda av dessa brott. Och nästan lika lite satsas det på att informera bilförarna om att de allt som oftast begår ett brott som enligt Miljöbalken straffas med böter.

Det är nämligen bilförare som kan bryta mot den kommunala regel som säger att en motor får gå på tomgång högst en minut. Och vid järnvägsövergång med fällda bommar och i färjekö ska motorn stängas av direkt.

Kunskapen om dessa båda regler verkar vara mycket, mycket bristfällig. Eller så bryr man sig inte om varken klimatet eller andra människors hälsa. Och inte sin egen heller för den delen. Det lär ska vara särskilt hälsovådliga avgaser som kommer ur en kall bilmotor ändå startar bilägare vintertid sina bilar och går sedan runt i avgasmolnet och skrapar rutorna fria från is. Ett brott mot såväl sunt förnuft som klimatet, hälsan och den kommunala bestämmelsen.

ANNONS

Direkt anmärkningsvärt är att så många yrkesförare inte känner till enminutsregeln. Eller så struntar man helt sonika i den. Jag har till och med sett bilar med kommunala beteckningar som står och spyr ut avgaser, liksom taxibilar, bussar vid Kampenhof, körskolebilar och en och annan polisbil. I vilken utsträckning någon av dessa kategorier åtnjuter något slags undantag har jag inte kunnat utröna.

Jag har till och med sett bilister som lämnar bilen och låter motorn stå och gå medan de uträttar ärenden, äter frukost osv. Där jag bor hände det förr att en jättelik dieselbil stod och spydde ut avgaser som vi som bor och rör oss längs gatan ska andas in. Allt för att bilägaren skulle kunna sätta sig i en varm bil när han åkte till jobbet. Dieselavgaser som dessutom anses så farliga för vår hälsa att vissa dieselbilar ska förbjudas köra i vissa områden av en del storstäder.

Det är på kommunal nivå som det börjar och slutar, både det här med klimatet och hälsan. Därför föreslår jag att kommunen satsar hårt på information om vad som gäller samt ber polisen, ordningsvakterna eller p-vakterna att se till att de båda reglerna om maximalt en minuts tomgångskörning samt omedelbar avstängning vid fällda järnvägsbommar efterlevs.

ANNONS

Ulf G Eriksson

Antropocen m.p.a

ANNONS