I en debattartikel den 19 november anser Fredrik Kämpfe Transportföretagen, branschchef flyg att Malöga bör bli en hållbar flygplats i Fyrbodal. Han skriver att flyget har stor betydelse för Västsverige och att det lokala näringslivet och besöksnäringen är viktig för flyget.
LÄS MER:Gör Malöga till en hållbar flygplats i Fyrbodal
Tidigare har kommunstyrelsens ordförande Paul Åkerlund (S) i Trollhättan uttalat sig i GP och TTELA att det behövs mer anslag till flygplatsen. Dessa påståenden är ganska cyniska. Det kan inte vara meningen att skattebetalarna ska stå för kostnaderna för en flygplats med 20 avgångar per vecka.
Själva flygresan är snabbare än tåget, men totalresan är inte mycket snabbare. Först går resan till flygplatsen, sedan är det en säkerhetskontroll som ska passeras. På tåget kan man gå på strax innan avgång och arbeta under resan. Detta är en fördel. Det går ett direkttåg från Uddevalla till Stockholm på morgonen med anslutning från Trollhättan i Vänersborg och tillbaks på eftermiddagen.
LÄS MER:Flygplatsen bygger om
Dessutom är det flera och snabba förbindelser mellan Trollhättan och Göteborg. I anslutning till tåget går flygbussarna från Nils Ericson terminalen i Göteborg till Landvetter flygplats. Att flyga mellan Malöga och Stockholm kan inte anses vara försvarbart när skattemedel är inblandade.
Att kräva mer anslag till en flygplats när sjukvård, äldre- och barnomsorg med mera behöver mera anslag är cyniskt, framförallt av en S-märkt politiker som ger sig ut för att värna om de svaga.
Driftsbidrag till flygplatser finns med på Naturvårdsverkets lista över miljöskadliga subventioner.
Trots detta bidrar Västra Götalandsregionen med ett driftsbidrag på 3,5 miljoner.
Kommunerna Trollhättan, Vänersborg, Uddevalla och Lysekils kommuner med 4,2 miljoner kronor sammanlagt i bidrag.
LÄS MER:Vill ha mer skattepengar för att driva flygplatsen
Stefan Gössling, professor i turism vid Lunds universitet forskar om hållbart resande menar att vi är inne i en klimatkris. Han anser vidare att många flyger för att det är billigt, inte för att de är nödvändigt. Affärsresenärerna får bonuspoäng enligt GP. Man får priopoäng om man åker tåg ofta.
Enligt Svenska Dagbladets näringslivsdel den 23 november ökade affärsresorna med SJ tåg med 16 procent mellan juli och oktober. Detta talar sitt tydliga språk. Det mest skrämmande är att en S-politiker föredrar flyg framför tåg mellan Malöga och Stockholm.
Det är dags att sluta dalta med flyget och se till att järnvägen i Västsverige rustas upp för bättre tågtrafik.
Christer Wilhelmsson
Järnvägsfrämjandet