A maglev train runs past as a new Airbus A380 sits on the tarmac at Shanghai Pudong International Airport Friday Nov. 24, 2006 in Shanghai, China. The Airbus A380 superjumbo flew home Friday after stopovers in three of China's biggest cities, visits symbolizing the company's ambitions in the booming Chinese market, where the outlook for the colossal jet is mixed. (AP Photo/Color China Photo) ** CHINA OUT **
A maglev train runs past as a new Airbus A380 sits on the tarmac at Shanghai Pudong International Airport Friday Nov. 24, 2006 in Shanghai, China. The Airbus A380 superjumbo flew home Friday after stopovers in three of China's biggest cities, visits symbolizing the company's ambitions in the booming Chinese market, where the outlook for the colossal jet is mixed. (AP Photo/Color China Photo) ** CHINA OUT **

Det går lätt att skapa matarlinjer till nya magnettåg

Maglev-tekniken är en investering som lönar sig

ANNONS

Svar till Pål Magnusson 18 september

LÄS MER:Kommuner vill att tåget stannar

Jag håller med – magnettåg skapar många nya möjligheter! Det gäller också de övriga Bohuskommunerna på lite olika sätt. Det finns ju ett gammalt talesätt som gäller här ”ingen nämnd – ingen glömd”.

LÄS MER:13 minuter till Göteborg är fullt möjligt

Jag kan dock nämna som exempel att flera Strömstadsbor säkert kommer ihåg att jag har upplyst om att det är 35 minuter mellan en station i Skee och Göteborg. Magnettågsgruppen kommer gärna till de övriga Bohuskommunerna och diskuterar olika lokala lösningar. Här kan dock nämnas att magnettåget har mer än 99,9% punktlighet och att det därför är lätt att skapa kompletterande trafikslag. Det går att skapa matarlinjer till magnettågsstationerna längs sträckan Göteborg - Oslo.

ANNONS

Glöm inte att jag påstod att sträckan Göteborg – Oslo är en lönsam investering och därför inte belastar skattebetalare på lång sikt. Om det kommer till stånd en utredning i Sverige kan detta uttalande synas. Jag anser att staten billigt kan låna upp investeringsmedel för en sådan satsning, som sedan återbetalar sig till samhället, med råge.

Rune Wigblad

Ekonomiprofessor

ANNONS