Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Photo by Vecislavas Popa from Pexels

Det ordinarie priset måste vara påhittat

"Hela tiden pågår kampanjer med rabatter upp till femtio procent"

Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

Några som har vaknat till när det gäller marknadsföring är företagen som säljer sängar och möbler. Hela tiden pågår kampanjer med rabatter upp till femtio procent. Självfallet är det ordinarie priset påhittat.

Trots att vissa varor säljs till halva priset kan man nog lugnt påstå att marginalen ändå är betryggande. Företaget måste ju sälja med vinst för att överleva. Att kunden vill bli lurad påstod en marknadsförare för många år sedan. Tyvärr tror jag att han hade rätt.

Så var det med försäljaren som fick frågan om hur stor rabatten blir och han svarade att det beror väl på hur många lökar du planterar. För min del är slutpriset på varan det som är intressant och inte rabatten.

Henry Simmerström