Pål Magnusson ser gärna en ny järnväg genom Bohuslän, men det ska inte ske på bekostnad av det som gör västkusten unik, menar han.
Pål Magnusson ser gärna en ny järnväg genom Bohuslän, men det ska inte ske på bekostnad av det som gör västkusten unik, menar han. Bild: Jenny Johansson

Bohuslän ska inte vara en dörrmatta åt andra regioner

Stopp ett tag nu, Hans Sternlycke på Järnvägsfrämjandet. Sälj inte in järnvägen till oss bohusläningar i skenet av att det skulle gagna västkusten på något sätt.

ANNONS

Replik till Hans Sternlycke

LÄS MER:Till Köpenhamn på drygt en timme – järnvägen är framtiden

Höghastighetsjärnvägen du lanserar i din insändare, med Uddevalla som en av hållplatserna för tågen, är ju ett projekt som drivs av Grensekomiteen Värmland-Östfold. Från Oslo via Värmland och Dalsland ska det tänkta tåget stanna till ett kort ögonblick i Uddevalla för att sedan susa vidare till Göteborg.

I styrelsen för Grensekomiteen Värmland-Östfold sitter förutom norrmän, representanter från Bengtsfors (ordförande), Grums, Säffle och Årjäng. Inte någon från Bohuskommunerna finns med, av den enkla anledningen att det inte är ett järnvägsprojekt som har något alls med Bohuslän att göra mer än att Grensekomiteen vill använda den stolta bohuslänska staden Uddevallas invånares välvilja och medgivande, för att kunna genomföra sitt projekt.

ANNONS

Att rädda jorden från miljökollaps önskar jag med. Och i det sammanhanget är höghastighetsprojektet lovvärt, och även spännande. Aktiva, drivande människor är guld värt. Drivande grupper för en god sak är även det guld värt. Men blanda inte bort korten för oss bohusläningar vad det egentligen handlar om. Grensekomiteens höghastighetsjärnväg är ett regionalt projekt som även har en miljömässig lovvärd aspekt. Men det är inte något för Bohuslän som helhet. Möjligtvis kan en eller annan Uddevallapolitiker med storhetsvansinne nappa och vilja följa med på tåget ut i stora världen.

Vi bohusläningar måste i mina ögon vara rädda om vårt välomsjungna, saltstänkta kulturarv. Jag är en ivrig förespråkare av en ny dubbelspårig, relativt snabb (sisådär 250 kilometer i timmen) järnväg mellan Oslo och Göteborg, via vårt vackra Bohuslän. Men det får ju inte vara till priset av allt vårt vackra och säregna. Ny järnväg ska byggas där många människor bor, eller vill bo. Jag är tvungen att säga det: Så är det i Bohuslän men så är det tyvärr inte i Dalsland och Värmland. Vi bohusläningar har en guldkust som vi kan förädla genom snabba tågförbindelser, vi kan säga till våra grannar i norr och söder – du är välkommen hit. Men vi är ingen dörrmatta åt värmlänningar eller dalslänningar som vill ut i världen.

ANNONS

Pål Magnusson, Uddevalla