Mer churros åt folket! Debattörerna anser att ett nytt sammanslaget bolag kan bland annat ordna evenemang som Uddevallakalaset.
Mer churros åt folket! Debattörerna anser att ett nytt sammanslaget bolag kan bland annat ordna evenemang som Uddevallakalaset. Bild: Fanny Edstam

Effektivisera kommunens roll i turism-och besöksnäringen

Vi kan med tillfredsställelse konstatera att några av de idéer Vårat Gäng debattmässigt engagerat sig i, bland annat flytt av Stadshuset och utveckling av Rimnersområdet, nu börjar ta form.

ANNONS

Och det är också glädjande att se den upprustning Uddevalla kommun gjort och gör i centrum. Men Uddevalla, och inte minst centrum, måste också fyllas med mer innehåll, och här spelar turism- och besöksnäringen en viktig roll.

Nu när Coronapandemin förhoppningsvis börjar ebba ut kan vi se hur olika besöksdestinationer ligger i startgroparna i slaget om turisternas plånböcker.

Nu gäller det för destinationerna att, likt fotbollslaget, toppa sin organisation.

I Uddevalla har vi tre olika organisationer som har besöksnäringen och kommunens egna innevånare som huvudmålgrupp:

● Destination Uddevalla; där framför allt besöksnäringens företag är medlemmar

● Uddevalla Centrumutveckling; består av centrumföretag

ANNONS

● Uddevalla Turism AB: helägt kommunalt bolag med inriktning på turistbyråer och turisminfo samt driver de vita båtarna

Det gemensamma för två av de tre organisationerna, Destination Uddevalla och Uddevalla Turism AB, är att Uddevalla kommun svarar för grundfinansiering och är en förutsättning för deras verksamhet och existens. Så där finns ju uppenbart ”ett kitt” att börja med.

Men i dagens utsatta konkurrenssituation skulle Uddevalla som destination självfallet vinna på att, likt fotbollslaget, toppa sin organisation och koncentrera de ekonomiska resurserna

Vi föreslår därför att man slår ihop de tre nämnda organisationerna till ett företag. Dock får verksamheten med de vita båtarna exkluderas i denna sammanslagning, det får lösas på annat sätt.

Det nyorganiserade företaget skulle kunna bygga på ett utvecklat Destination Uddevalla och innehålla bland annat följande verksamheter:

● Marknadsföring till turister

● Marknadsföring av konferenser/kurser/läger (bland annat med inriktning på idrott)

● Drift och utveckling sajten www.uddevalla.com

● Utveckla rese- och besöksanledningar

● Evenemang (typ Uddevallakalaset)

● Utveckling av aktiviteter i centrum

● Turistbyråverksamheten

● Kontakt med Turistrådet Västsverige och Visit Sweden

● Lobbyverksamhet i frågor gällande kommunikation, säkerhet och infrastruktur som berör besöksnäringen och centrumhandeln. (Ett exempel är en modern ställplats för husbilar vid Skeppsviken. Detta är en fråga som vi anser hamnat mellan två stolar, det finns såväl medborgarförslag som motioner i detta ärende, men inget händer).

ANNONS

Till denna verksamhet knyts en styrelse med representation från såväl näringslivet som kommunen.

Vi är medvetna om att diskussioner i ovanstående riktning förekommit tidigare, men man har aldrig lyckats ”komma till skott”. Så frågan är vad är det som hindrar att genomföra denna förändring och skapa en struktur med en bred och professionell organisation med stor potential att utveckla Uddevalla till en attraktiv och efterfrågad destination?

Vårat Gäng

Nils Carlsson, Per-Olof Ek, Ingela Hellberg, Kent Passbo,

ANNONS