Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer
Volvo Cars reveals its first fully electric car, the XC40, Wednesday, Oct. 16, 2019, in Los Angeles. (AP Photo/Michael Owen Baker) CAMB101 Bild: Michael Owen Baker

Elbilarna är för stora och för dyra

Hur kan det bli en miljövinst när man bygger dessa monsterbilar?

Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

Varför ställs det inte större krav på alla dess biltillverkare som producerar stora och tunga elbilar med batterier som är allt annat än miljövänliga.

Volvos första renodlade elbil XC40 blir den minsta i serien. Bilen får två elmotorer à 204 hästkrafter, en på varje hjulaxel. Tjänstevikten ligger på hela 2,2 ton. Batteriet är på 78 kilowattimmar. Detta orsakar klimatutsläpp under tillverkningen som motsvarar vad en diesel- eller bensinbil släpper ut på en körsträcka omkring 5 600 – 7 000 mil. Prislappen ligger på 639 000 kronor.

Det är med andra ord ett dyrt nöje att köra elbil om man räknar in totalkostnaden och inte nöjer sig med en mindre modell.

Ska elbilarna bli miljövänliga måste biltillverkarna tänka i andra banor samtidigt som priset på en elbil måste minska drastiskt. Att det är mer lönsamt att tillverka dyra elbilar ingen hemlighet. Då får nog miljökraven tyvärr kliva åt sidan.

Hur dessa monsterbilar kan vara berättigade till miljöbonus måste vara helt feltänkt. Våra skattekronor måste självfallet gå till andra åtgärder som gynnar miljön.

Att köra elbil är i dag ingen lönsam affär. Tänker man på värdeminskningen efter tre år och körda 4 000 mil är detta ingen munter läsning. De flesta nyinköpta bilar tappar omkring 46 procent. Eftersom elbilarna är betydligt dyrare i inköp blir värdetappet stort. Att då påstå att det är lönsamt att köra elbil är inget annat än ett önsketänkande.

Det är den totala kostnaden per mil som ska räknas. Inte vad elen kostar.

Henry Simmerström

Uddevalla