En ny bro till Orust är nödvändig

Anders Arnell: Så löser vi trafikproblemen i mellersta Bohuslän.

ANNONS
|

Under lång tid har Stenungsund dragits med långa köer till Tjörnbron. Trafikproblemen kring Nösnäs i Stenungsund kan inte lösas lokalt, det är inte förhållandena på platsen som är problemet. Orsaken är att man lokalt i Stenungsund, Tjörn och Orust, STO-området, tror att man är en part i ”infrastruktur-Sverige”.

Men STO finns inte i den officiella organisationen av Sverige. Orust och Uddevalla ingår i regionalförbundet FyrBoDal. Tjörn och Stenungsund ingår i GR, Göteborgsregionen.

Stenungsund råkar ligga i skarven mellan FyrBoDal och GR, och problemen i Nösnäs är symptomen på bristerna i den regionala och nationella trafikplaneringen. Att bygga ett resecentrum i Stenungsunds centrala delar kommer att innebära den slutgiltiga kollapsen. Stenungsund, och dess centrala delar ska inte tillföras fler fordon utan färre.

ANNONS

Problemen regionalt i västsverige mellan Göteborg och Oslo är att länken Göteborg norrut förbi Stenungsund till Uddevalla mot Oslo inte kom med i den stora lösningen på Göteborgs kommuns projekt Västlänken och det Västsvenska paketet.

Staten har abdikerat och vår nuvarande regering Löfven prioriterar inte det uppdrag som Trafikverket, med min benägna hjälp, fick av Catharina Elmsäter-Svärd (M) i regeringen Reinfeldt vintern/våren 2014, för att utveckla tågförbindelserna mellan i första hand Göteborg och Göteborgs hamn med Oslo i Norge. I den kommande ”Nationella plan för infrastruktur för järnväg och vägar” för åren 2018-2029 finns ingenting om detta.

Idag saknar vi i västra Sverige den framtidstro och handlingskraft som präglade Sverige runt 1880. För 150 år sedan planerade vi och byggde Bohusbanan för att koppla ihop Göteborg med Oslo och komplettera ångbåtstrafiken och stimulera tillväxten i västra Sverige.

Nästa stora insats svarade visionären Pehr G Gyllenhammar för redan 1984. Han månade lika mycket för leveranserna till Volvofabrikerna på Hisingen som till västkustens utveckling. Hans vision om Scandinavian Link, motorväg och höghastighetståg mellan Oslo och Köpenhamn via Göteborg är idag delvis genomförd, men bara på vägsidan.

Hur gör vi nu då, år 2017?

Jo, utveckla följande som är en uppdatering av Sveriges trafikplaner för 150 år sedan och genomförande av P G Gyllenhammars vision!

ANNONS

• Dubbelspår Göteborg -Oslo över Hisingen längs Bohusbanan med Göteborgs Hamn ansluten och sedan längs nya motorvägen till Norge på samma sätt som Stockholmregionen har gjort med ny bra tågtrafik runt Mälaren längs den nya motorvägsringen!

• Nu kan Norges export och import via Göteborgs Hamn gå på räls utan att trängas öster om Göta älv där det inte finns ”tåglägen” för ökad godstrafik!

• Orter som hamnar utanför det stora stråket som Stenungsund och Uddevalla får egna stationer för lokaltåg men inga resecentrum! De kan i stället hamna i Stora Höga, Svenshögen, vid Torps Köpcentrum, vid passagen genom Munkedal och i Tanum respektive Skee.

• Motorvägen E6 får utökad funktion genom de nya resecentrumen för skifte bil/buss/tåg. Stenungsund kommer dessutom få nya ”artärer” genom en ”by pass” operation av Orusts anslutning av sin trafik söderut, den nya ”Orustbron” norr om Svanesund/Kolhättan till E6 med nya resecentrumet Svenshögen som får både väg, buss o tåg!

Och vidare:

• Lägg ner alla planer på ett Resecentrum i centrala Stenungsund men förbättra gärna den lokala trafiksäkerheten med en planskild passage av järnvägen vid Nösnäs.

• Behåll nuvarande station med förlängda perronger.

• Satsa all kraft på att bygga ”Orustbron”!

Och i avvaktan på att ”Orustbron” är byggd avlasta trafiken genom centrala Stenungsund genom att:

ANNONS

• Införa dubbla färjor Svanesund-Kolhättan

• Ny ”temporär” färjelinje för bilar/bussar Skärhamn-Rönnäng till E6 vid Jörlanda

• Utveckla Stora Höga resecentrum med fri parkering.

Och nu hoppas jag att ledningen för Västra Götalandsregionen engagerar sig och får in åtgärderna ovan i den kommande nationella planen.

Anders Arnell

Moderat fritidspolitiker och vice ordförande i Samhällsutveckling. Tidigare vd på Jernhusen och expert på resecentrum, infrastruktur och lokaliseringsfrågor.

ANNONS