"För att vara rakt på sak, du och jag kör inte bättre än andra", skriver Inger Karlsson.
"För att vara rakt på sak, du och jag kör inte bättre än andra", skriver Inger Karlsson. Bild: Henrik Montgomery/TT

En säkrare trafik börjar med oss själva

Undersökningar visar att bara drygt 40 procent av bilisterna tycker det är viktigt att hålla hastighetsbegränsningar.

ANNONS

Dessutom visar undersökningar att bilförare tenderar att betrakta sina egna hastighetsöverträdelser som tämligen ofarliga och andras som riskfyllda, vilket antyder en övertro på den egna körförmågan. Vi vet att hastighet är den enskilt mest bidragande faktorn till dödsolyckor och hastighetsöverträdelserna kostar varje år mellan 100 och 150 liv.

Om man blir påkörd i 50 kilometer i timmen (km/tim) är risken för dödsfall hela 80 procent, medan motsvarande siffra vid 30 km/tim endast är 10 procent Det betyder att 8 av 10 dör om de blir påkörda i 50 km/tim medan 9 av 10 klarar sig vid 30 km/tim. Kraften som uppstår när du kör in i en bergvägg i 90 km/tim är samma som ett fall från 10 våningar.

ANNONS

Trots dessa kunskaper kör vi för fort. Varför?

Under en lång rad av år har trafiksäkerhetsarbetet fokuserat på att bygga bort risker genom att skapa säkra trafikmiljöer. Det är förstås nödvändigt, men inte tillräckligt. Vi kommer aldrig uppnå nollvisionen utan att förändra människors beteenden och attityder. Det handlar om dig och mig. Om att sluta överskatta vår egen förmåga och se oss som bättre förare än andra. En säkrare trafik börjar med oss själva och en insikt om att hastighetsbegränsningar och andra trafikregler finns för att begränsa olyckor. Och för att vara rakt på sak, du och jag kör inte bättre än andra.

Inger Karlsson

riksbilkårchef

ANNONS