Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Hej

Hej

Nu blir förhoppningsvis mötesspåret i Grohed färdigt i höst och då kan tågtrafiken mellan Uddevalla och Göteborg snabbas upp. Bild: Karl af Geijerstam
Nu blir förhoppningsvis mötesspåret i Grohed färdigt i höst och då kan tågtrafiken mellan Uddevalla och Göteborg snabbas upp. Bild: Karl af Geijerstam

Färre byten kan vara bättre än kort restid

Du skriver att du inte vet vem som satt upp skylten på Torp. Vet inte Västtrafik vad de sysslar med?

Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

Replik till

Henrik Kjellberg Västtrafik 13 juli

Vidare skriver du att reseplaneraren tar ut snabbaste restiden. Det är personal som matar in uppgifterna så det går att styra.

I Skåne anser man att färre byten är bättre än kortare restid i vissa relationer.

Bytestiden fem minuter på Torp är en skrivbordsprodukt. Under sommaren är det många sällanresenärer som är osäkra. Dessutom har de en del bagage som ska flyttas från en buss till en annan buss. Detta tar längre tid än fem minuter. Dessa tider är nog satta för att det ska heta att bussen är snabbare än tåget.

Varför har inte Västtrafik jobbat för att norra delen av Bohusbanan har blivit upprustad?

Nu blir förhoppningsvis mötesspåret i Grohed färdigt i höst och då kan tågtrafiken mellan Uddevalla och Göteborg snabbas upp. De tåg mellan Strömstad och Göteborg som inte är "skoltåg" kan med fördel gå via Trollhättan. Då kortas restiden avsevärt.

Tåg är betydligt bekvämare än buss. Dessutom kan resenärerna sprida ut sig mer än i en buss nu under dessa coronatider.

Christer Wilhelmsson