Ska utredas igen. Väg 161 på Bokenäset.
Ska utredas igen. Väg 161 på Bokenäset. Bild: Lasse Edwartz

Förstör inte naturvärdena på Bokenäset

"Viktigare att det tar tid och blir rätt, än man kör fort och fel"

ANNONS

Skövling av jordbruksmark och förstörda naturvärden – är det enda sättet för Bokenäsborna att få en bredare och säkrare väg, och den cykelbana så många längtar efter? Självklart inte! Ändå är det vad den undermåliga planeringen av väg 161 har gjort gällande – såhär långt.

Det är också förklaringen till varför regeringen fattade det logiska beslutet att skicka tillbaka ärendet till Trafikverket för ytterligare utredning. Det ökar möjligheterna för att vi får en öppnare planeringsprocess, som dessutom omfattar hela sträckan från Rotviksbro till färjeläget i Skår. Därför välkomnades regeringens besked varmt av en lång rad intressenter, såväl fastighetsägare, företagare, pendlare samt föreningar som vill värna jordbruksmark och natur.

ANNONS

LÄS MER:Nytt beslut om 161:an i oktober

Bohusläningen har helt enkelt inte täckning för sitt påstående i en nyhetsartikel 19/10 att "trafikanter" skulle ha sett beskedet som en "riktig kalldusch".

Tack vare regeringens beslut kan ett sannolikt lagstridigt vägprojekt ersättas av något mycket bättre.

Att dra ny väg i korta etapper kan förefalla vara ett listigt sätt att begränsa lokalt motstånd. Men flera medlemmar i Aktionsgruppen har förstås insett att bilan kan hänga över deras fastigheter. Ändå har de nekats besked om fortsatta nysträckningar av 161. Det har i många Bokenäsbors ögon uppfattats som en otidsenlig mörkläggning.

LÄS MER:Varför denna väntan, regeringen?

Alla är dock överens om en sak. Att väg 161 skall förbättras. Nu blir det förhoppningsvis ett omtag med en åtgärdslösning som rör hela vägen från Rotviksbro till färjeläget. Med tanke på att det är en sträcka på endast 12 kilometer (!) är det förstås så man borde ha gjort från början.

När man gör om processen är det rimligt att undvika lagbrott. Miljöbalken gäller även på Bokenäset. Och lagen finns där av en anledning. Det bör sommarens bistra klimaterfarenheter ha gjort klart för de flesta. Till och med för de Lysekilsbor som vill åka snabbt på 161:an till nästan vilket pris som helst.

LÄS MER:Trafikverket tillbaka på ruta ett

Å andra sidan finns det politiker och aktörer i Lysekil som har varit beredda att offra både miljö och svenska säkerhetspolitiska intressen för ett antal silverpenningar – som bland annat skulle bekosta en bro över Gullmarn med anslutning till väg 161. Hamnaffären med Kina blev dock aldrig av. Även i det fallet lär regeringskritik ha spelat in.

ANNONS

LÄS MER:Långt decenniums färd mot vägbygge

Bohusläningens ledarredaktion må tycka att vägprojektet tar väl lång tid. Och hade Trafikverket jobbat klokare från början hade det kunnat undvikas. Samtidigt är det förstås viktigare att det tar tid och blir rätt, än man kör fort och fel. Skövling kan inte göras ogjord. Offras kulturarv och natur går det förlorat för evigt. Låt inte det drabba vårt vackra Bokenäs!

Action 161 - Rädda Bokenäset

Genom ledamöterna

Björn Johansson

Mattias Gustafsson

Jonathan Olausson

Kjell Andersson

Camilla Hedin

Christina Augustsson

Herman Olsson

Esa Jonatan Svensson

ANNONS