Kan ta sig runt i arktis. Det ryska isbrytande LNG-tankfartyget Christophe de Margerie.
Kan ta sig runt i arktis. Det ryska isbrytande LNG-tankfartyget Christophe de Margerie.

Göteborgs hamn ligger illa till för framtidens sjöfart

Göteborgs hamn är för grund för nya giganter, som lastar hela 20 000 20-fots containrar

ANNONS

Kineser skaffar sig makt genom strategiska etableringar runt om i världen; till exempel inom vårt närområde: Volvo Car AB, AB Volvo, tyska Daimler och tågtunnel Helsingfors – Tallin; de vill leverera banor och snabba tåg mellan de nordiska huvudstäderna genom Sverige med tunnlar Helsingborg – Helsingör och Stockholm – Helsingfors.

De kör nu extra långa tåg med containrar ända till England mycket snabbare än med fartyg via Suezkanalen och planerar för en slutgiltig lösning. De ville, men fick inte, köpa upp ett område kring Lysekil. Till vad? Jo, till att ta hand om transiteringen av planerad trafik genom Nordostpassagen och samtidigt avlasta Göteborgs hamn. Den har redan förlorat båtarna från flera av världens största rederier Alla kör genom Suezkanalen och de flesta lastar nu om och vänder vid Gibraltar.

ANNONS

Göteborgs hamn är för grund för nya giganter, som lastar hela 20 000 20-fots containrar; den skulle behöva muddras minst fem meter och breddas hela vägen in. För att kunna vända de 400 meter långa och nästan 60 meter breda fartygen krävs en yta stor som 28 fotbollsplaner eller en alternativ utfart.

Isarna runt Nordpolen smälter i rask takt. Det har tidigare gått att sommartid färdas genom passagen med hjälp av ryska isbrytare och på senare år har flera fartyg lyckats ta sig igenom utan assistans men bara under sommaren. Men i kalla februari i år körde den stora LNG-tankern Eduard Toll genom passagen som första fartyg utan hjälp. Med förstärkt isbrytarskrov i både för och akter kan den även backa sig fram genom 2 meter tjock is. Nordostpassagen förkortar restiden 10 -15 dygn och sparar nästan en miljon USD per dygn. Att göra en avstickare till Göteborg för omlastning skulle kosta en bra slant. Södra Norge ligger bra till för en transiteringshamn, som kan befria Göteborg från att behöva muddra.

Varven i Kina och Sydkorea ritar stora isbrytande containerbåtar med dubbla skrov och plats för containrar med icke farligt gods mellan skroven. Ett kontrakt på 18 stora containerbåtar för gång i Nordostpassagen har omförhandlats med kinesiska varv. Allt medan dåligt informerade i Sverige gnuggar sig i ögonen.

ANNONS

Arne Olofsson

ANNONS