Du sitter på dina höga hästar och ger dödsdomen åt norra Bohusbanan, eftersom den slutar i Strömstad.
Du sitter på dina höga hästar och ger dödsdomen åt norra Bohusbanan, eftersom den slutar i Strömstad.

Höjning av hastigheten på vissa delar är tillräckligt

Eftersom fraser som ”inte rent mjöl i påsen” och ”segla under falskt flagg” tycks ligga varmt om hjärtat för skribenten så kan jag väl bjuda på en som passar bra på dig. Redan på 70-talet sa Ingemar Stenmark: "de e int lätt å förklara för en som int begrip".

ANNONS

Svar till

Jan Du Rietz 26 juli

LÄS MER:Att bara satsa på Bohusbanan är utsiktslöst

Stämmer rätt bra på dig som blandar korten som en fuskspelare i vilda västern.

Jag eftersträvar inte halverad restid mellan Uddevalla och Göteborg, med en upprustning för 19 miljarder kronor, utan en höjning av hastigheten på vissa delar av sträckan från dagens 130 kilometer i timmen till kilometer i timmen, och att man på norra delen av Bohusbanan kan höja hastigheten så att man kan hålla 130 kilometer i timmen på vissa delar.

En sådan upprustning kostar bara en bråkdel av dina betongpelare med höghastighetståg, och skulle ge fullt tillräckliga pendlingsmöjligheter för de som bor i Bohuslän och har närhet till Bohusbanan.

ANNONS

LÄS MER:Upprustning av Bohusbanan bäst för bohusläningarna

Du sitter på dina höga hästar och ger dödsdomen åt norra Bohusbanan, eftersom den slutar i Strömstad. Dessutom bor du väl i en helt annan del av landet, men tycks ändå veta vad som är bäst för oss som bor här. Låt oss som bor här få ha vår tro på vad som passar oss bäst.

Eftersom du är en sådan förespråkare för höghastighetsbanor på betongpelare, så bör du rikta om ditt fokus mot kalkbrytningen på Gotland, för om de inte får förlängt tillstånd för sin brytning lär det inte finnas cement att bygga en enda pelare till ditt drömprojekt.

LÄS MER:Bluffpropaganda mot Skagerrakbanan

Att du tycks misstro min kunskap om järnväg efter 40 år i branschen ser jag som en förolämpning. Undrar hur mycket praktisk erfarenhet du har från verkligheten. Jag har arbetat på både utförarsidan och beställarsidan. Jag har med andra ord befunnit mig mitt i verkligheten och inte i den verklighet som politiker och andra byråkrater befinner sig i. Någon mer konversation med dig finns det absolut ingen anledning att ha, utan Stenmarks fras passar bra.

40 år på järnvägen

ANNONS