"Det har varit stimulerande att erbjuda allmänheten ett lättare och säkrare sätt att nå nya områden", skriver Lennart Karlsson.
"Det har varit stimulerande att erbjuda allmänheten ett lättare och säkrare sätt att nå nya områden", skriver Lennart Karlsson. Bild: Nicklas Elmrin

Ideella krafter förtjänar stöd och beröm för sitt slit

Som ålderman kan jag blicka tillbaka på tider som varit och hur vandringsleder, elljusspår och ridleder skapats både av ideella föreningar och av myndigheter.

ANNONS

Många gånger har det varit konflikter mellan fritidsfolket och markägarna eller mellan olika grupperingar av skogsmarkens utnyttjare som blivit startsignal till förbättringar. Här följer några exempel.

När ridhusverksamheten på 70-talet ökade blev Gustafsbergsskogens stigar så nedslitna av hästarnas framfart att kommunen såg sig tvingad att anlägga ridleder där. Man grusade upp och markerade leden och överenskommelse träffades med klubbarna att inte använda andra områden av skogsmarken. Liknande insatser av kommunen gjordes vid Nöthult och Tjöstelsröd i Ljungskile. Tillsammans kostade detta flera miljoner kronor. Oftast är det när en skada skett som åtgärder blivit utförda. Ett fint exempel på motsatsen är Simmersrödsstiftelsens nybyggda skogsbilväg för skonsammare skogsdrift.

ANNONS

LÄS MER:Cyklister och vandrare måste få separata leder

I mitt arbete vid Skogsvårdsstyrelsen och som medlem i ideella föreningar har jag fått föreslå och genomföra sträckningen på sammanlagt över fem mil långa leder inom kommunens skiftande terräng, de flesta med skriftligt avtal med respektive markägare. Vid de uppdragen har det varit stimulerande att erbjuda allmänheten ett lättare och säkrare sätt att nå nya områden. Den framtida skötseln, när ansvar och motivation skall läggas över på andra, är inte lika lättlöst.

Min uppfattning är att de ideella idrottsföreningarna gör ett föredömligt arbete med spår och leder och är värda både beröm och ekonomiskt stöd från kommunen. Den bohuslänska skogsmarken är känslig för skador och det har inte minst skogsägarna fått erfara. Här kräver lagen att marken återställs efter skada. För att undvika detta har bruket av traktormattor blivit allt vanligare för att skona våtmarker.

LÄS MER:Vandringsled på Gustafsberg rustas upp

När det gäller skador på spår och leder orsakat av fritidsfolket finns ingen lag som reglerar detta vad jag vet, men som planläggare var det viktigt att välja så fasta marker som möjligt. För skidspåren valdes ofta sträckningar över mossmarkens öppna ytor vilka är klart olämpliga att använda för cyklande.

En fråga till sist: Kommer Uddevalla kommun satsa miljonbelopp på uppgrusning av idrottsföreningarnas spår och leder i likhet med satsningen på ridklubbarnas leder?

ANNONS

Lennart Karlsson

ANNONS