"Den nya tekniken på elbilsladdare innehåller oftast lastbalansering, det vill säga laddaren känner av hur mycket ström som finns att tillgå för stunden och anpassar laddningen efter det", skriver Björn Wolgast.
"Den nya tekniken på elbilsladdare innehåller oftast lastbalansering, det vill säga laddaren känner av hur mycket ström som finns att tillgå för stunden och anpassar laddningen efter det", skriver Björn Wolgast. Bild: Jonatan Gernes

Ingen anledning att känna oro över elbilens framtid

Elbilar säljs som aldrig förr, men kommer det att fungera för den enskilde? Har vi tillräckligt med el? Många undrar hur framtiden kring elbilar ser ut.

ANNONS

Elen kommer att räcka. Om alla personbilar i Sverige skulle drivas med el krävs cirka 15 TWh (terawattimmar) el. Sveriges exportöverskott är drygt 30 TWh så det klarar vi med marginal. Det byggs också ordentligt mycket ny sol- och vindkraft i Sverige så mer förnyelsebar energi kommer att produceras framgent.

Själva laddningen kommer i hög utsträckning ske hemma eller på arbetsplatsen. Räcker då elnätet till för det? Den nya tekniken på elbilsladdare innehåller oftast lastbalansering, det vill säga laddaren känner av hur mycket ström som finns att tillgå för stunden och anpassar laddningen efter det. På natten använder vi ofta lite mindre mängder ström i samhället och vi ser helt enkelt till att ladda på natten. Då utnyttjar vi elnätet smart.

ANNONS

Det finns farhågor kring batterierna och framför allt om resursanvändningen där metallen litium är en viktig komponent. I dag kan vi inte vara riktigt nöjda med återvinningen av batterier men det finns ett förslag på EU-direktiv om minst 70 procent återvinning till 2030 och svenska Northvolt projekterar i dag en återvinningsdel i sin nya batterifabrik. Det pågår också intensiv forskning om nya batterityper, så på lite sikt bör batterifrågan kunna lösas i ett cirkulärt kretslopp.

LÄS MER:Med ökad elanvändning på vägarna kommer nya behov

Att köra elbil kräver lite mer planering av föraren än med motsvarande bensin- eller dieselbil. Planeringen består i att se till att laddningen räcker till destinationen och också kolla upp var laddning kan ske under vägen. I södra Sverige är laddinfrastrukturen ganska väl utbyggd och det finns gott om laddmöjligheter. Bilarna är ofta lite dyrare i inköp men har i gengäld betydligt lägre driftskostnader än motsvarande alternativ.

Sammantaget är fossilfri och tyst färd två stora fördelar medan inköpspriset och behovet av planering finns på minussidan. Vi ser nu hur inköpspriserna sjunker efter hand och jag tror att många är beredda att just planera för klimatets skull. Sett tillsammans med den stora utveckling som i detta nu pågår på olika fronter för ett gemensamt mål, är svaret på ingående frågan ja. Elbilar kommer att fungera och är en av byggstenarna för en hållbar framtid.

ANNONS

Björn Wolgast

vd Uddevalla Energi AB

LÄS MER:Självkörande och flygande bilar kräver strategi

ANNONS