Inget görs åt flaskhalsen

Debatt: Varför byggs det inget mötesspår vid Grohed?

ANNONS
|
Replik till Karin Engdahl och Louise Åsenfors 5 juli:Vi gillar tåget – också!

Denna flaskhals i Grohed har debatterats hur länge som helst utan att något händer. Det är något märkligt här i Västsverige. Här tycks inte politikerna – gäller alla kulörer – inse hur viktigt det är med bra infrastruktur som är grunden för att en region ska vara attraktiv.

Här talas det år efter år hur det ska bli. Nu vill medborgarna se resultat. I Skåne och Mälardalen handlar man istället. Pågatågssystemet i Skåne med gränsöverskridande trafik till vissa delar av Småland har blivit en succé. Orter längs dessa järnvägslinjer har ökat folkmängden och husvärdena har stigit.

Man håller på mellan Teckomatorp och Eslöv. I Mälardalen byggs det ut till fyrspår. Till och med den smalspåriga Roslagsbanan byggs ut till dubbelspår på vissa sträckor. Svealandsbanan mellan Södertälje och Eskilstuna är ett lysande exempel på hur en upprustad bana har bidragit till att kommunerna längs banan har ökat sin folkmängd.

ANNONS

I Västsverige ligger de sträckningar som har sämst standard. Här lagar och lappar man i stället för att se till att exempelvis Bohusbanan rustas upp hela sträckan och att det byggs ett mötesspår i Grohed.

Två somrar i rad har järnvägen mellan Helsingborg och Hässleholm varit avstängd och rustats upp. Den har nu mycket bra standard och många resenärer.

Det är på tiden att politikerna i Västsverige se till att det blir ett vettigt tågsystem även här. Detta om regionen ska bli attraktiv.

Alla partier svamlar om att det ska skapas jobb. Upprustning av järnvägarna är sådana jobb, givetvis med rätt kompetens.

Ett tips: gör ett besök i Skåne och Mälardalen och se hur de har lyckats!

Christer Wilhelmsson

ANNONS