Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Tjall på linjen. Det tar för lång tid att laga telefonkabeln.

Kabelbrott måste lagas snabbare

Oacceptabelt att vänta över två veckor utan telefon.

Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

Felanmälde min fars fasta telefon den 15 juni (torsdag) och fick beskedet att Telia skulle titta på detta inom 3 arbetsdagar. Får besked att felet ska vara åtgärdat tisdag 20 juni kl 11.00. På måndagen 19 juni hör Telia av sig och säger att det tar längre tid än beräknat att åtgärda. Ny tid för åtgärdat fel onsdag 21 juni. Inget händer, får ett meddelande på onsdagen att felet inte kan åtgärdas förrän 28 juni.

Tar kontakt med Telia och dom skickar mig hit och dit med olika datum när det ska vara klart, men slutsatsen blir 28 juni. Det är ett stort fel, kabelfel!

28 juni kommer och inget händer, Telia hör inte av sig och telefonen är lika död som förut. Ringer till Telia igen på torsdagen 29 juni och undrar vad som händer. ”Vi fick in felanmälan i måndags” var första svaret jag fick.

Blev lite lätt irriterad och sa att det var felanmält för 2 veckor sedan och då helt plötsligt såg han i telefonen det. Han såg också att felet skulle varit lagat som igår, men det är det inte. Blir vidarekopplad till någon annan. Denna nya kontakt ser att det är ett kabelfel och tar i sin tur kontakt med Skanova och hör när felet ska vara lagat, ny slutdatum 4 juli. Ska dom dra en ny telekabel Smögen - Stockholm? Jag bara undrar, det känns inte heller som att 4 juli är sista datum heller. Bad även att få prata med någon högre upp i ledningen men dom kunde inte koppla så jag lämnade mitt telefonnummer för att bli uppringd, har det hänt? Nej!

Till det hela hör det även till att min far är 84 år, lite dement och har svårt för saker som inte fungerar till exempel. Varför fungerar inte den trådlösa telefonen när mobilen fungerar? Ja, jag vet att han har mobil, men den är han osäker på och han provringde till oss syskon på den första fredagen och la bort den när han kom fram till oss och sen tog batteriet slut. Mobil är inget för honom.

Alla i grannskapet drog in fiber men inte min far, detta kan vara en orsak till att det dröjer, men vad ska han ha fiber till när det närmaste han kommer en dator är sin tv.

Nej Telia, detta har ni inte skött bra.

Irriterad son till Teliakund