"Jag såg den som en konstnärs bildverk och hans föreställning om hur det såg ut i den så kallade himlen", skriver Karl-Eric Hansson om altartavlan. (Arkivbilder)
"Jag såg den som en konstnärs bildverk och hans föreställning om hur det såg ut i den så kallade himlen", skriver Karl-Eric Hansson om altartavlan. (Arkivbilder)

Kan altartavlan i Herrestads kyrka tolkas in i vår tid?

Som barn och som ung satt jag och beundrade altartavlan i Herrestad kyrka – de gånger jag var där. Jag såg den som en konstnärs bildverk och hans föreställning om hur det såg ut i den så kallade himlen. Jag såg den som prästernas predikan om hur vi bara ska buga och lyda och falla till marken.

ANNONS

Varför fick jag aldrig någon förklaring på vad tavlan egentligen hade att berätta? Det är möjligt att en präst någon gång hade haft en förklaring i sin predikan, men den var i så fall av sådan art att jag inget begrep. Kanhända är jag själv av sådan art – jag och mitt lyssnade öra – att ord och uttryck som upprepas på det kyrkliga sättet inte fäster sig i mitt huvud på det ställe där jag förstår saker och ting.

Däremot, när jag på äldre dar läst flera böcker om Paulus pedagogik och hans tolkningar – tillika Martin Luthers kämpande insats – först då började tioöringarna ramla ner. Jag själv är av sådan art att jag alltid vägrat lära mig rabbla något utantill. Jag vill förstå. Jag har alltid vägrat lyda order om jag inte har förstått varför jag ska göra en viss sak.

ANNONS

LÄS MER:Gudstjänsten behövs i svåra tider – öppna kyrkan!

Tavlan illustrerar Jesus på Härlighetens berg. Det hände sig ju så att Jesus tog med sig tre av lärjungarna upp på ett berg. Det var Johannes, Petrus och Jacob. Vad hade Jesus för avsikt med detta? Jo, där uppe på berget skulle de få uppleva något. Något som skulle stärka deras tro. Berget blev kallat Härlighetens berg i skrifterna.

Där på berget fick de se Jesus i oerhört starkt lysande kläder. De fick se honom stå och tala med Moses och Elia. Först blev de tre lärjungarna förskräckta och föll ner på knä. Det är detta konstnären velat lyfta fram. Att de föll på knä. Petrus var dock strax på benen och utbrast: "Åh, Herre Jesus, låt mig få bygga tre hyddor åt oss, så kan vi få stanna här länge och njuta allt detta fina!"

Detta var ju så typiskt Petrus. Han var den handlingskraftige som skulle fixa allting. Det var bara det att plötsligt försvann hela synen för dem. Förstörde alltihop genom sitt snabba handlande.

När de sedan gick ner för berget förbjöd Jesus dem att berätta någonting av detta för de andra. Varför? Jo, de skulle inte bli trodda. Däremot kom händelsen med i evangeliet, så att vi kan tolka meningen med den. Bibelns ord måste tolkas in i vår tid. Då kanske även jag kan förstå något.

ANNONS

Vad var det Jesus menade? Konstnären har gjort sin tolkning genom denna tavla, som visar Jesus på Härlighetens berg.

Karl-Eric Hansson

Grebbestad

ANNONS