Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

STOCKHOLM 20181012 Bank ID lanserar QR-kod för att öka säkerheten. Foto: Fredrik Persson / TT / kod 75906 Bild: Fredrik Persson/TT

Karl af Geijerstam: Kan man lita på banken?

Banktjänstemannen bad mig logga in med Bank-ID, men kan jag lita på banken?

Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

Jag vill först och främst säga att det var jag som ringde upp banken och visste därmed att jag hade banken i andra ändan.

Men ändå, banken ville faktiskt att jag skulle legitimera mig med just mobilt bank-id så den visste att jag var jag, vilket jag faktiskt fick olustkänslor av. Jag vägrade, jag var trots allt reda inloggad på banken via bank-id när jag ringde . Nu löste sig genom andra kontrollfrågor som banken ansåg räcka och allt redde ut sig.

Men frågan med tanke på debatten om bank-id och bedrägerier är, varför ville banken via telefon att jag legitimerade mig via mobilt bank-id? Kändes så fel, trots att banken som sagt faktiskt inte ringde upp utan jag själv ringde banken. Det skapade ett visst obehag med tanke på rådet att inte logga in på uppmaning.

G.N

Forshälla