Bullerskydd vid E 45
Bullerskydd vid E 45 Bild: Stefan Edman

Ljungskile behöver bulleråtgärder

Bygg bullerskydd som längs E 45!

ANNONS

Sexpartialliansen lovar i ett längre inlägg i fredagstidningen att fortsätta kampen mot motorvägsbullret i Ljungskile. Bland annat ska man på nytt driva frågan om sänkt hastighet, bullerskärmar och en utökning av sträckan med dämpande asfalt.

LÄS MER:Nya kravet: Byt asfalt och bygg bullerskärmar

Det är alldeles utmärkt tycker vi. Vår blygsamhet borde kanske hindra oss, men vi vill ändå påminna om att det faktiskt var vi som 2013-14 tog initiativet till att första gången bjuda in regionens egen bullerexpert till oss i Ljungskile, där han på plats mätte buller och diskuterade hastighet, asfalt och skärmar. Vi skjutsade också i vår bil kommunens dåvarande miljöchef och nämndordförande till Trafikverkets huvudkontor i Borlänge för att där, på högsta ort, larma om bullret i Ljungskile. Trafikverkets nationelle miljöchef bjöds också hit av oss och gjorde ett besök i Ljungskile. Och så lobbade vi förstås intensivt i kommunhuset gentemot politiker och tjänstemän för att få fram en bullerutredning! Till sist gjordes en sådan, för övrigt mycket bra. Kära politiker, visst hade det känts gott om ni i er artikel gett ”credit” åt dessa medborgarinitiativ; det stärker vi-känslan och den lokala demokratin.

ANNONS

LÄS MER:Kräver stopp för störande bullret i Ljungskile

Eftersom bullerfrågan under de där åren hanterades i snigelfart av kommunen, var Ljungskiles engagemang extra viktigt. Vi var och är fortfarande otåliga! Men nu har det alltså hänt glädjande saker, inte minst tack vare Mikael Staxäng och Jonas Sandwall som lyssnat på oss.

De tre krav vi tidigt förde fram till kommunen är just de som ni nu lovar kämpa vidare för:

LÄS MER:Så vill vi arbeta mot bullret i Ljungskile

• Hastighetssänkning med kameror på fyra kilometers sträckning, från Bratteforsbacken till Aröd. En sänkning av hastigheten från 110 till 80 kilometer i timmen skulle enligt kommunens utredning fördröja bilresan på E6 med ynkliga 49 sekunder! Ändå sa Trafikverket nej och menade att det var en samhällsekonomisk förlust. Löjeväckande! Men dåvarande majoriteten överklagade skamligt nog inte beslutet. Jönköpings kommun vid E4 i Huskvarna får skylta om lägre hastighet på grund av buller. Men här vid vid E6 i Ljungskile säger Trafikverket nej! Viktigt att ni snabbt går vidare med detta.

• Bullerskärmar. I Ale kommun (Bohus, Nödinge, Älvängen) har Trafikverket till 100 procent finansierat 4,8 km bullerplank, kostnad cirka 15 600 kronor per meter. Se bild! Det finns också plank vid Lilla Edet. Och söderut på E6. Men inte i Ljungskile, här säger Trafikverket nej! Varför? Inte är väl Uddevallas politiker sämre på att förhandla med Trafikverket än politikerna i Ale? Det vill vi inte tro. Gör gärna ett studiebesök i Ale – som en av oss nyligen gjorde – och ta del av deras erfarenheter. Ljungskile behöver bullerplank/skärmar längs viken, vid Aröd och söder om Lyckornamotet där det finns särskilt hårt bullrande luftkorridorer.

ANNONS

• Effektivt dämpande asfalt på hela sträckan från Bratteforsbacken till Aröd

Vi ska följa skeendet noga och hoppas nu på snabba drag från er i nya majoriteten. Lycka till!

Stefan Edman

Thomas Rasmusson

ANNONS