En väl fungerande infrastruktur är en grundförutsättning för tillväxt i hela landet och ett upprustat järnvägsnät stärker konkurrenskraften genom bättre transportmöjligheter för såväl person som gods. Ett robust och punktligt järnvägssystem är en förutsättning för att fler ska välja tåget men behovet av underhåll och investeringar är dock stort i hela järnvägsnätet.
Trafikverket överlämnade den 31 augusti förslaget till nationell transportplan för perioden 2018–2029 till regeringen. Planen innehåller förslag på åtgärder i den statliga infrastrukturen på vägar, järnvägar samt sjöfart och luftfart. Tyvärr är det svårt att utläsa vad det betyder vad gäller satsningar på Bohusbanan och Lysekilsbanan. Att sänka standarden på järnvägen och lägga ned vissa banor kommer att få klara negativa effekter.
Bohusbanan kan bli allt viktigare för kollektivtrafiken och en ytterligare upprustning av Bohusbanan skulle ge än bättre förutsättningar för ökad tågtrafik mellan Göteborg och Strömstad. Ökad tågtrafik är en klimat- och miljöfråga, men också en tillgänglighetsfråga. Exempel på åtgärder är reinvesteringar i själva banan och trädsäkring av norra Bohusbanan. Det kan inte vara rimligt att tågtrafiken mellan Uddevalla och Strömstad regelbundet stoppas på grund av risk för nedfallande träd. Det handlar då trots allt om väderprognoser om relativt måttliga vindstyrkor.
Norra Bohusbanan har under antal år dessutom varit en viktig del för direktsnabbtågen som under sommaren trafikerar sträckan Stockholm-Strömstad via Herrljunga och Uddevalla. Detta har blivit ett viktigt miljö- och klimatvänligt turiststråk som måste ges goda förutsättningar att fortsätta utvecklas. Det torde dessutom vara lönsamt att rusta banan till en högre standard då det ger betydligt lägre underhållskostnader för själva banan, men också för själva tågen som trafikerar banan.
Lysekilsbanan är en elektrifierad bandel som tyvärr karakteriseras av bristande underhåll som lett till bristande framkomlighet, främst genom stora hastighetsnedsättningar. Bandelens stora potential ligger i godstrafik i samverkan med Lysekils hamn, men kan även ha betydelse för andra företag. En fungerande järnväg för godstransporter är en avgörande investering för både klimat och miljö då den möjliggör att man kan ta allt större del av godstransporterna på tåg i stället för på lastbil. Gods till och från Lysekils hamn finns och det finns goda förutsättningar att gods till hamnen ska öka.
Sverige är mer än ett fåtal storstäder. Alla ska ha möjlighet att bo och arbeta på landsbygden och samtidigt ha tillgång till en grundläggande samhällsservice. Det handlar om saker som att kunna driva företag, utbilda sig och ha tillgång till fungerande infrastruktur. Vi liberaler tycker att du ska kunna leva som du vill, var du vill. Därför behövs det fortsatta investeringar i järnväg, väg och annan infrastruktur.
Lars Tysklind
Riksdagsledamot (L) Bohuslän
Håkan Kindstedt (L)
Ordförande Liberalerna Lysekil