Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Göteborg central kollektivtrafik tåg Västtrafik centralen centralstationen Bild: Karl af Geijerstam

Man ska vara trygg med Västtrafik

"Från Västtrafiks sida beklagar vi att vi inte har lyckats hålla kundlöftet"

Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

Svar på insändaren "Nu har de tappat det totalt" 7 oktober

LÄS MER: Kronan har varit nonchalant i åratal

Tack för att du delar med dig av dina synpunkter. Löften är till för att hållas och avtal är till för att följas. Från Västtrafiks sida beklagar vi att vi inte har lyckats hålla kundlöftet i samtliga av de drygt 4000 färdtjänstresor som genomförts i Uddevalla sedan trafikstarten i juni. Att färdtjänstresorna gått som de ska i 99,5 procent är en klen tröst för den vars resa är en av de 0,5 procent som inte gått som de skulle.

Västtrafik har uppdraget att upphandla, planera, samordna och utföra färdtjänst i 44 av regionens 49 kommuner. Uppdraget förutsätter ett nära samarbete mellan oss, kommunerna, trafikföretagen och beställningscentralen. Alla delar i kedjan är viktiga för att varje kund ska kunna resa tryggt och med hänsyn till dennes förutsättningar och behov. Att arbeta med en strukturerad verksamhetsuppföljning som inkluderar såväl dialog som åtgärdsplaner är en självklarhet för oss på Västtrafik.

Vi utreder varje synpunkt som kommer in, vilket är en viktig del av vårt kvalitetsarbete. Eftersom att alla samtal till beställningscentralen spelas in och alla resor loggas i bilarna har vi bra underlag för att jobba med förbättringar. Som kund ska du alltid känna dig välkommen och trygg i kontakten med oss. Om du har frågor eller önskar få en återkoppling i dina ärenden kan du alltid kontakta vår kundservice.

Alice Roman

Västtrafik