Att stänga butiken i Uddevalla centrum vore en jättemiss av Claes Ohlson, menar signaturen MD, som efterlyser en kommunal satsning på marknadsföring av centrum riktad mot affärsidkare.
Att stänga butiken i Uddevalla centrum vore en jättemiss av Claes Ohlson, menar signaturen MD, som efterlyser en kommunal satsning på marknadsföring av centrum riktad mot affärsidkare. Bild: Kenneth Eriksson

Marknadsför möjligheterna för Uddevalla centrum

Jag läste i Bohusläningen att även Claes Ohlson eventuellt ska lämna Uddevalla centrum. Det tror jag är en jättemiss av dem. På Torp finns flera andra butiker, som är i samma segment. En helt annan konkurrens än inne i centrum. Vi som bor i centrum och handlar där kommer knappast prioritera dem vid en flytt från centrum.

ANNONS

Oavsett vad deras beslut blir så måste väl detta vara ännu en väckarklocka för de styrande i kommunen om hur vi ska få ett levande centrum.

Eftersom det byggs en massa nya bostäder i de centrala delarna av staden och genom att invånarantalet därigenom har ökat kraftigt de senaste åren, så är det en ekvation som inte går ihop med alla tomma butikslägen i city.

Oavsett vilken färg det varit på den styrande majoriteten i kommunen, så verkar det inte finnas något större intresse för att ha ett levande centrum.

Jag vet, det är inte kommunen som äger de flesta husen i centrum. Men det finns väl trots allt en näringslivsenhet, som ska jobba för fler butiker i centrum, och därigenom hjälpa till att fylla alla tomma affärslägen?

ANNONS

Det borde vara ganska enkelt att ta fram en sammanställning av kundunderlaget för Uddevalla centrum och marknadsföra centrum för diverse affärskedjor/verksamheter.

Här är några tips var de kan börja:

Gör en cirkel över de centrala delarna inom vilken man kan gå till centrum på 15 minuter. Den kommer att innefatta Söder, hamnområdet, Skogslyckan, Rimnersområdet, Äsperöd och områdena där innanför.

Bara från det området kan man sedan presentera vilket teoretiskt kundunderlag som finns på så nära håll. Tag sedan reda på nedanstående uppgifter där jag angett ett X:.

• Antalet bosatta – X tusen.

• Antalet förvärvsarbetande – X tusen.

• Antalet gymnasieelever – 4-5 tusen

• Bohusläns museum – X tusen besökare per år.

• Resecentrum buss – X tusen besökare per år.

• Tågstationer – X tusen besökare per år.

• Uddevalla sjukhus – X tusen besökare per år, varav många dagsbesökare.

• Uddevalla turisttrafik med de vita båtarna – x tusen resenärer per år.

• Idrottsanläggningarna Agnebergshallen, Rimnersvallen, Rimnershallen, Simhallen – X tusen besökare per år.

• Antal hotell med övernattningar – X tusen besökare per år.

Det finns säkert fler parametrar som kan fyllas på i uppställningen.

Sammantaget borde detta presenteras i en snygg folder där man även visar Uddevallas fina läge vid havet samt det totala invånarantalet i kommunen, cirka 57  000. Det borde vara intressant för många affärsidkare.

ANNONS

Om det inte görs något snarast så kommer vi som bor här att sitta och nynna på Rolling Stones senaste låt ”Living in a ghost town”.

MD

ANNONS