Miljön är tillfredsställande men finansiering och inflytande oroar

Replik på "Bara Skagerrakbanan kan ge en förbättring för Bohuslän"

ANNONS
|

Inledningsvis ska jag säga att jag gillar ditt svar och de ambitioner du beskriver. Samverkan med den befintliga Bohusbanan är alldeles utmärkt, där godstrafiken faktiskt får en större möjlighet i den modell du kort beskriver. Dock måste det säkerställas att Bohusbanans förlängning sker över Idefjorden och in i Norge. Att dela upp godstrafiken i kombination mellan en förlängd Bohusbana och Dalslandsbanan ser även jag som en god idé, på så vis kan godstrafiken också fragmenteras utifrån bland annat olika transportbehov etc. Vinnare på sikt blir miljön.

Det viktiga i projektet är att också säkerställa möjlig godstrafik, oavsett tonnage, kan ske miljövänligt via järnväg. Om det sedan sker på befintliga spår eller nya spår är inte lika viktigt. Godstrafiken har i det perspektivet inte samma behov av extremt snabba transporter som persontrafiken har.

ANNONS

Vad anbelangar Trafikverkets planering av förbättrade järnvägsförbindelser i Bohuslän så är det ett sorgebarn, där har vi nog samma uppfattning. Behoven att förbättra och bygga ut Bohusbanan är och har varit ett stort behov i flera decennier.

Frågan lyftes redan på tidigt 00-tal utan större respons från lokala politiker, då med en utbyggd och förbättrad Bohusbana med hjälp av PPP (Private Public Partnership – alternativ finansiering genom partnerskap), då insikten om Trafikverkets oförmåga att ta till vara transportbehoven genom Bohuslän inte fanns.

Finansieringen av Skagerrakbanan måste dock ske utan några som helst privata intressenter utan endast genomföras och ägas av involverade kommuner och regioner, nu när Trafikverket inte förmår att leverera. Det säkerställer att projektet sker utan egentliga privata vinstintressen. Mot den bakgrunden är det viktigt att vi politiskt äger frågan i projektet, inte minst vad gäller inflytande utifrån ett demokratiperspektiv. Vi kan inte låta privata intressenter, likt ryska oligarker, ges möjlighet till inflytande och får tömma projektet på framtida vinster.

Ur ett trafikmiljöperspektiv har du givit ett bra svar på mina funderingar och där vikten av att ta till vara godstrafikens behov är minst lika viktig som persontrafiken och är därmed tillfredsställande. Finansieringsmiljön och demokratiskt inflytande är nu en av de stora frågorna i projektet?

ANNONS

Lennart Sköld,

tidigare Transportombudsman

ANNONS