Nu är det dags för ett bussuppror

Uddevallaborna betalar mer än Göteborgarna för samma sträcka!

ANNONS

Bensinupproret må vara, men på Uddevallas landsort är det dags för ett bussuppror.

Det är nämligen dyrt, svindyrt, att åka buss på landsbygden i Uddevalla. Lämnar man staden med buss och åker söderut passerar man in i en ny taxezon efter Hästepallarna och vips är taxan 40 kronor. Och inte nog med det. Om du så åker enbart en enda hållplats ute på landsbygden kostar det 40 kr. Människor som bor utmed kustvägen till Ljungskile där buss 822 drar fram och som vill åka och hälsa på goda vänner längs vägen betalar alltså 80 kr tur och retur om de dristar sig till att stanna hos den goda vännen längre än en och en halv timme.

ANNONS

Det här är naturligtvis sanslöst orättvist om man jämför kostnaden för en göteborgare att åka kollektivt inom kommunen, till exempel från Torslanda till Askim. Kal och Ada betalar för denna sträcka enbart 28 kronor, det vill säga 56 kronor tur och retur. Samma pris gäller för den som reser mellan Vrångö i Göteborgs södra skärgård till Angered, en resa på en och en halv timme.

Det ska jämföras med resan mellan Strandön och Ulvesund på kustvägen som tar sju minuter och kostar 40 kronor, alltså 80 kronor tur och retur.

Det är märkligt att ett sådant här missförhållande kan råda i en kommun där centern som säger sig värna om landsbygden och miljöpartiet som sägs värna om klimatet styr.

Vid samtal med Västtrafik hänvisar man till en förestående taxereform med ändring av zonindelningen i Västra Götaland. Den ser jag fram emot med bävan. Men den reformen, som lär dröja till nästa höst, minskar inte behovet av ett snabbt beslut för att undanröja nuvarande skriande orättvisa.

Ulf G. Eriksson

ANNONS