Lennart Svensson efterfrågar mer trovärdiga kommentarer från Folkhälsomyndigheten och regeringen till det rådande läget i jämförelse med våra grannländer.
Lennart Svensson efterfrågar mer trovärdiga kommentarer från Folkhälsomyndigheten och regeringen till det rådande läget i jämförelse med våra grannländer. Bild: Henrik Montgomery/TT

Nu behöver vi handlingskraft och trovärdighet

I en tidigare insändare (4 maj) beskrev jag hur illa rustat Sverige var inom vården. Det gällde främst den låga tillgången på vårdplatser. Det kommunala självstyret, varunder såväl kommuner som regioner verkar, hade dessutom i stort underlåtit att uppfylla lagens krav på lagerhållning av såväl skydds- och vårdutrustning som läkemedel. De hade förlitat sig på ett system för sin försörjning, benämnt "just in time".

ANNONS

Pandemin covid-19 drabbade med förödande snabbhet och kraft alla länder och en skriande brist uppstod på sådana produkter. I dessa lägen skjuter priserna i höjden och raderar fort bort de kapitalvinster som en minskad lagerhållning skulle innebära. Vi tvingades erfara att i bristsituationer och orostider värnar dessutom varje land, oavsett fördrag, om sin egen stat/befolkning.

Det kommunala självstyret bidrar vidare till att det lagstadgade kravet på jämlik vård, oavsett var jag bor, är en utopi att förverkliga med nuvarande organisation och ansvarsfördelning av vårdkedjan. Tv-programmet häromkvällen klargjorde att de boende på äldreomsorgen i region Stockholm i händelse av att de drabbades av covid-19 skulle vårdas på boendet upprörde säkert många. En av dem var professor emeritus Yngve Gustafson, känd geriatrikläkare sedan decennier. Han skrädde inte orden utan betraktade ett sådant beslut som ren diskriminering av de äldre.

ANNONS

Sårbarheten i den svenska sjukvården och äldreomsorgen har framkommit i tydlig dager

Dagens åldringsvård är ett oprioriterat område inom kommunsektorn. Det kan konstateras att av de hittills avlidna i covid-19 finns nära hälften bland de äldre. Ett förskräckligt antal av de som enligt regeringen skulle särskilt skyddas. Region Stockholm utgör ett exempel på hur det kommunala självstyret fungerar. Ett annat är att enskilda regioner fastställer vilka läkemedel som får förskrivas. Vidare kan regionerna bygga påkostade vårdfastigheter, på gränsen till "lyxhotell". Ett sådant, får det nya förlossningssjukhuset i Göteborg, betraktas som. Säkerligen är det många regioner som inte har råd att bygga motsvarande standard.

Under den pågående corona-krisen har vi fått erfara att många länkar i vårdkedjan inte fungerat och många improvisationer har måst tillgripas. Sårbarheten i den svenska sjukvården och äldreomsorgen har framkommit i tydlig dager. Självklart måste organisations- och ansvarsförhållandena utredas efter att pandemin blåst över. Under åren har regeringarna samlat på sig mycket i sammanhanget och som inte blivit åtgärdat. Nu gäller det att ta tillvara erfarenheterna av covid-19. Någon långbänksutredning får det inte bli utan nu krävs handlingskraft och mod för att åstadkomma radikala förändringar till nationens fromma.

För att möta covid-19 valde Sverige en annan väg än andra länder. Den har blivit uppmärksammad av många länder och fått mer ris än ros. Här nedan redovisas utdrag ur statistik per den 25 maj 2020:

ANNONS

Antal smittade:

• Norge 8 352

• Finland 6 579

• Danmark 11 559

• Sverige 33 849

Antal döda:

• Norge 235

• Finland 307

• Danmark 562

• Sverige 4 029

Antal döda per miljon invånare:

• Norge 44

• Finland 56

• Danmark 97

• Sverige 390

I världsstatistiken, som visar antalet döda per miljon invånare, placerar vi oss på en mindre hedrande sjätteplats.

Det är dags att vi som medborgare får så trovärdiga kommentarer som möjligt av regeringen och Folkhälsomyndigheten till den nuvarande situationen i jämförelse med våra grannländer.

Lennart Svensson

ANNONS