De flesta kommunerna är för små och har så olika demografiska och geografiska förutsättningar för att med eget skatteunderlag kunna åstadkomma en likvärdig välfärd för sina invånare. Rådande utjämningssystem mellan kommunerna får nog anses vara måttligt effektiva och verkningsfulla över tid. Utspel att slå ihop kommuner, bland annat STO-kommunerna, har mött stort folkligt och politiskt motstånd och visat att dagens kommuninvånare tycks vilja ha kvar nuvarande kommunindelning oavsett storlek och invånarantal. Ett synsätt som nog ska ses som något positivt för att bibehålla mångfalden i kultur och särdrag för ett Sverige som vill att alla invånare skall kunna leva och känna trygghet och harmoni i sitt leverne var helst det förs.
Landet måste enligt min uppfattning lämna det nuvarande kommunala skattesystemet och gå över till det jag vill kalla, en statligt anslagsstyrd resurstilldelning efter respektive kommuns äskade behov utifrån demografiska, geografiska och näringsmässiga betingelser.
All skatt skall tas in till staten och efter en statlig budgetprövning av de olika kommunernas äskanden fastställs en årlig tilldelning och en preliminär flerårig tilldelningsplan för varje kommun. Med hänsyn till landets många kommuner bör en regional äskanderunda, där regionens motsvarande behov också läggs in, föregå den slutliga resurstilldelningen för kommun och region.
Ett nytt system som bör ha goda förutsättningar att minska rådande spänningar mellan stad och landsbygd och mellan fast och sommarboende i en kommun. Ett system som ger en rättvisare välfärd och behåller kommunernas särdrag och kultur.
Gunnar Persson
Kastet, Stillingsön