Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt Bohusläningen
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
I många år har åkerinäringen pressats av chaufförer från Öst- och Centraleuropa som arbetar under usla villkor. Genom det så kallade vägpaketet som EU-parlamentet antog 9 juli, är det äntligen slut på detta. Nu ska svenska löner gälla, skriver tre riksdagsledamöter (S). Bild: Lasse Edwartz
I många år har åkerinäringen pressats av chaufförer från Öst- och Centraleuropa som arbetar under usla villkor. Genom det så kallade vägpaketet som EU-parlamentet antog 9 juli, är det äntligen slut på detta. Nu ska svenska löner gälla, skriver tre riksdagsledamöter (S). Bild: Lasse Edwartz

Nu städar vi upp inom transportbranschen

Svenska villkor ska gälla när man arbetar i Sverige. Det var vårt socialdemokratiska vallöfte i Europaparlamentsvalen både 2014 och 2019. Det har vi arbetat hårt med sedan dess.

Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

Förra mandatperioden säkrades en överenskommelse som gjorde att svenska villkor gäller i Sverige på de allra flesta områden. På ett område var det dock fortfarande oklart vad som skulle gälla. Det området var transportsektorn.

I många år har åkerinäringen pressats av chaufförer från Öst- och Centraleuropa som arbetar under usla villkor. Fusket med de så kallade cabotagereglerna, alltså under vilka villkor tillfälliga inrikestransporter av utländska förare får göras, har varit omfattande.

Torsdagen 9 juli antog då Europaparlamentet slutligen det så kallade vägpaketet. En majoritet av ledamöterna röstade bort alla försök att stoppa den överenskommelse som förhandlats fram mellan medlemsländerna och parlamentet.

Överenskommelsen innebär att alla som kör inrikestransport i Sverige ska göra det med svenska löner och arbetsvillkor. Befinner man sig permanent i Sverige, ska man registrera fordonet och betala skatt i Sverige. Svårare än så är det inte.

Vägpaketet innehåller tre lagförslag: kör- och vilotider för chaufförer, regler för utländska företag som kör tillfälliga inrikestransporter i andra EU-länder samt arbetstagares möjlighet att få sina rättigheter tillgodosedda.

Det här kommer att städa upp transportmarknaden enormt mycket. Förutom bättre regler har vi dessutom fått verktyg som är helt nödvändiga för att vi ska kunna kontrollera efterlevnaden av de nya reglerna. Det är en stor seger för svensk arbetarrörelse och för schysta villkor på våra vägar.

Dessutom kommer det att förbättra trafiksäkerheten.

Jörgen Hellman (S)

Paula Holmqvist (S)

Mats Wiking (S)

riksdagsledamöter från Fyrbodal