Nu vill vi ha beslut om sänkt hastighet

DEBATT: Som ett rytande lejon, dag och natt, ligger E6 där, en nyttig kommunikationsled som dock genom sitt larmande riskerar att skapa en mindre attraktiv livsmiljö och sämre tillväxt i kommunens sydligaste utpost.

ANNONS
|

Ljungskile är den sista sträckan av E6 mellan Göteborg och Svinesund som ännu inte fått permanenta åtgärder mot trafikbullret. Därför har vi i flera år tillsammans med regionens främsta bullerexpert, tekn. dr Mikael Ögren som även har gjort beräkningar på den samhällsekonomiska nyttan, pläderat för tre åtgärder som alla måste genomföras samtidigt: • Minskad hastighet med övervakningskameror på fyra km sträcka förbi samhället • Tyst asfalt av japansk modell med lång varaktighet • Bullerskydd i särskilda ljudkorridorer Dessa tre åtgärder skulle ge en acceptabel effekt ställt mot den samhällsekonomiska nyttan. E4 vid Jönköping kan tjäna som intressant jämförande exempel. De yttre förutsättningarna är nästan identiska med Ljungskile. Det slutade med att Miljööverdomstolen ålade Trafikverket att just vidta de åtgärder som vi föreslår. Att komplettera med övervakningskameror är nödvändigt. Enligt Jesper Lindgren vid Trafikverket skulle det inte vara unikt att sätta upp dessa, det finns exempel på där det redan idag finns sådana på fyrfältsvägar, som vid Lundbytunneln i Göteborg. Vi har lobbat intensivt hos Uddevallas politiker, haft Trafikverkets experter på besök i Ljungskile, tagit med kommunansvariga till Trafikverkets huvudkontor i Borlänge för överläggningar (i april förra året), gjort egna mätningar, skrivit ett otal debattartiklar. Till sist gav det resultat, men bara vad gäller en av åtgärderna: Kommunen lämnade in en ansökan om sänkt hastighet i mars 2016, en mycket bra skrivelse gjord av en av Samhällsbyggnadsnämndens skickliga tjänstemän. I måndags rapporterade Bohusläningen om Polisens och Trafikverkets yttrande till Länsstyrelsen, som ju senare skall fatta det avgörande beslutet. Polisen säger nej till sänkt hastighet eftersom vägstandarden är god och folk inte kommer att fatta varför de skall dra ner på farten. Trafikverket säger också nej, eftersom man tror att det kommer att leda till ”massolydnad”! Men då har man ju glömt effekten av kameraövervakningen; vi bilister avskyr att betala dryga böter för fortkörning! I fallet E6 vid Ljungskile handlar det om sänkt hastighet från 110 till 80 kilometer per timme på ynka 4 kilometer – och därmed en fördröjning av bilisternas resa med 49 sekunder! Med all respekt för Polisen och Trafikverket, men de underskattar oss moderna, kunniga bilister. De allra flesta av oss tar till oss fakta och vill bidra till minskat buller och bättre hälsa och miljö. Till sist en eloge till både den styrande majoriteten och allianspartierna i Uddevalla som vill driva fighten vidare och snabbt inkludera också det vi hela tiden har krävt: Tyst asfalt och bullerskydd. Nu sätter vi vårt hopp om sänkt hastighet till Länsstyrelsen i Västra Götalands län, med landshövding Lars Bäckström i spetsen. Gör oss inte besvikna!

ANNONS

Thomas Rasmusson Fd industriledare Ljungskile

Stefan Edman Tekn hedersdoktor

ANNONS