Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Hej

Hej

”Mobiltelefoner kan fungera bra som ett effektivt hjälpmedel inom hemtjänsten”, skriver Pål Magnusson. Bild: Alexander Larsson Vierth/TT
”Mobiltelefoner kan fungera bra som ett effektivt hjälpmedel inom hemtjänsten”, skriver Pål Magnusson. Bild: Alexander Larsson Vierth/TT

Ny teknik är bra för hemtjänsten – bara vi samarbetar

I en ledare av Karin Pihl i GP tar hon upp problem inom hemtjänsten i Göteborgs stad, orsakade av nödvändiga jobbmobiler som personalen inte upplever som användarvänliga. Då Karin Pihl framställer, i mina ögon, en alltför kategoriskt negativ bild av jobbmobiler inom hemtjänsten, skulle jag vilja nyansera bilden lite.

Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

Mobiltelefoner kan fungera bra som ett effektivt hjälpmedel inom hemtjänsten. Mobiltelefoner kan även strula ibland. Program kan krångla, digitala nycklar blir periodvis oåtkomliga, och mobiler kan plötsligt få för sig att starta om. Men de positiva fördelarna överväger. Om varje arbetsgrupp har kontrollrutiner (vilket vi har i Uddevalla kommuns hemtjänst) för att förutse eventuellt teknikstrul, så går det oftast bra. Ibland går det inte bra och då blir man förgrymmad och stressad. Men så är det ju med allt i livet – inget system är perfekt.

De som känner till min ”oteknologiska läggning” vet att, om jag skriver dessa rader och ser mer fördelar än nackdelar med mobilen som ett arbetsredskap inom mitt hemtjänstjobb, då är det nog så. Många arbetstimmar har lagts ner på att hjälpa mig i mina tillkortakommanden med ”ny teknik” som jag inte förstår – men det går.

Den eller de som inte samarbetar bra och hjälper varandra med den nya tekniken kommer definitivt hamna i stressiga, oproduktiva situationer på sin arbetsplats, vare sig det gäller hemtjänsten eller en annan arbetsplats. Ovan nämnda kontrollrutiner som finns inom hemtjänsten i Uddevalla kommun är en nödvändig lösning, likaså att den tekniskt kunnige hjälper den okunnige. Min gissning gällande Göteborgs stad, är att arbetsrutinerna kring den nya mobiltekniken brister, minst lika mycket som tekniken i sig.

Pål Magnusson

vårdbiträde i Uddevalla