Under 2022 ska de nya nattågslinjerna vara i gång till Bryssel och Hamburg, skriver Emma Nohrén och Ulrika Frick, MP.
Under 2022 ska de nya nattågslinjerna vara i gång till Bryssel och Hamburg, skriver Emma Nohrén och Ulrika Frick, MP. Bild: Stefan Bennhage

Nya nattåg – ultimat när Europa öppnar igen

Nu blir ännu en valfråga för Miljöpartiet verklighet. Om mindre än två år startar två nya nattågslinjer från Sverige ned till kontinenten. Malmö–Bryssel och Stockholm–Hamburg, med dagliga avgångar.

ANNONS

Intresset för nattåg har formligen exploderat de senaste åren. Fler har velat resa hållbart och med resan som en del av upplevelsen. Men det är många sugna resenärer som till sin besvikelse har märkt att nattågsförbindelserna ned till Europa inte är det de en gång var. Miljöpartiet såg till att förhandla in i januariavtalet att Trafikverket ges i uppdrag att upphandla nattåg med dagliga avgångar till flera europeiska städer. Detta är nu beslutat av regeringen och finansierat i statsbudgeten.

Från stora delar av Bohuslän går det lätt att via Göteborg ta sig till Malmö och där hoppa på nattågen söderut. Det här projektet som nu startas skapar helt nya möjligheter för både tågsemester och tjänsteresor med tåg för oss västsvenskar. Hamburg och Bryssel är två viktiga knutpunkter i den europeiska tågtrafiken. Från Bryssel är det lätt att ta sig vidare med tåg till bland annat Amsterdam, London och Paris på bara några timmar. Från Hamburg är lätt att åka vidare till resten av Tyskland och söderut mot bland annat Österrike och Schweiz. Senast 1 augusti 2022 ska de nya nattågslinjerna vara i gång.

ANNONS

Den enda nattågstrafik som funnits ut i Europa de senaste åren har varit viss turisttrafik mellan Malmö och Berlin om sommaren och vid enstaka större helger och liknande. Den privata operatören har för nästa år aviserat en utökad nattågslinje Stockholm–Malmö–Hamburg–Berlin och den upphandlade trafiken ska inte konkurrera med denna, utan de dagar det går kommersiell trafik ska inte den upphandlade trafiken köra.

När Europa öppnar upp igen efter pandemin kommer lusten att resa vara stor. De nya tåglinjerna är goda exempel på hur vi kan resa längre på ett mer hållbart och klimatvänligt sätt – en stor vinst för bohusläningarna!

Emma Nohrén

ordförande Miljöpartiet Västra Götaland

Ulrika Frick

regionråd Miljöpartiet

ANNONS