Nya reseavdraget är bra för bohuslänningar

Reseavdraget måste reformeras för att minska klimatutsläppen och samtidigt stärka möjligheterna att bo och arbeta i landsbygd och mindre orter.

ANNONS
|

Dagens reseavdrag favoriserar arbetspendling med bil framför kollektivtrafik. Effekten har blivit att nio av tio som gör avdrag pendlar med bil, med konsekvensen att klimatutsläppen ökar.

Reseavdraget har framförallt blivit ett avdrag för högavlönade män i storstadsregionerna som reser med bil enligt Landsbygdskommittén. Trots att det ofta finns väl utbyggd kollektivtrafik i dessa regioner. Vid exakt samma resa är dagens reseavdrag dessutom värt 20 procent mer för höginkomsttagare än för låg- och medelinkomsttagare. Ett annat problem är det omfattande fusket och felen. Svindlande 44 procent av reseavdragets kostnader, 2,4 miljarder kronor per år, beror på fusk och fel visar färsk statistik från Skatteverket. Härigenom subventioneras bilister som inte har rätt att göra avdrag och bilister som inte har rätt att göra så stora avdrag som de gör, med ännu högre utsläpp som följd.

ANNONS

För att jämna ut de regionala skillnaderna, göra systemet rättvist och minska klimatutsläppen och fusket har regeringen föreslagit att reseavdraget ska ersättas av en avståndsbaserad skattereduktion i två steg. Under våren ska riksdagen rösta om att förändra lagstiftningen och i höst om att höja skattereduktionen till åtta kronor per mil och den övre avståndsgränsen till 12 mil. För personer med vanliga inkomster (som bara betalar kommunalskatt) motsvarar det en höjning av reseavdraget med 6,50 till 25 kronor per mil.

Framförallt två grupper blir vinnare. De som bor i landsbygd och mindre orter som är beroende av bil för att ta sig till jobbet, och personer utanför storstadskommunerna som kan pendla med buss eller tåg. För personer med vanliga löner handlar det om flera tusen kronor mer i plånboken. En sjuksköterska som bor i Uddevalla och jobbar i Trollhättan får en skattereduktion på 5400 kronor, jämfört med 4400 kronor med dagens reseavdrag om hon bilpendlar och noll kronor om hon tar tåget. Medan en lärare som bor i Stenungsund och arbetar i Göteborg kommer reducera sin skatt med 11100 kronor med förslaget, jämfört med 8700 kronor med dagens reseavdrag om han pendlar med bil och 2500 kronor om han väljer kollektivtrafiken.

ANNONS

Genom skattereduktion i stället för avdrag blir skattelättnaden lika mycket värd för alla. Eftersom män i snitt tjänar mer än kvinnor och lönerna är högre i storstäderna så ökas jämställdheten och minskas de regionala skillnaderna. För att jämna ut skillnaderna ytterligare ska reduktionen bli mer generös utanför storstäderna. I dag gör många avdrag för bil, trots att de kan ta kollektivtrafiken till arbetet. Med en färdmedelsneutral skattereduktion kommer alla beskattas lika, oavsett om de tar bilen, kollektivtrafiken, cykeln eller samåker i bil till jobbet, med minskade klimatutsläpp som följd. Håll fast vid överenskommelsen. För landsbygdens och klimatets skull.

Ulrika Frick (Mp)

vice ordförande Svensk Kollektivtrafik

Alex Bergström (S)

ledamot Svensk Kollektivtrafik

ANNONS