En kvinna läser en Harry Potter-bok.
”Här behövs insiktsfulla lärare, som gått kurs om till exempel Harry Potter”, skriver Lena Rietz. Bild: Jacqueline Roggenbrodt

Nytänkare behöver fantasi och möten med Harry Potter

Angående Henrik Edins krönika den 17 maj

ANNONS

LÄS MER:Därför behövs Harry Potter-kurser på universiteten

Vi i Uddevalla humanistiska förbunds styrelse blev glada då vi läste Henrik Edins krönika i Bohusläningen under rubriken ”Därför behövs Harry Potter-kurser på universiteten”. Krönikan är ett glödande försvar för humaniora.

Med ordet humaniora brukar man förstå ämnen som på något sätt handlar om människan: som samhällsbyggare, som talare, som medmänniska, som troende och så vidare. Ämnen som räknas till humaniora är till exempel historia, litteratur, konst, psykologi, filosofi, ämnen som inte direkt ger ekonomisk avkastning, vilket är anledningen till att dessa ämnen ofta nedprioriteras i fråga om ekonomiska resurser. Humaniora måste ständigt motivera sin existens, vilket inte matematik, fysik eller ekonomi behöver.

ANNONS

Det behövs ständigt nya ingenjörer – det förstår alla som kan räkna, men det behövs också innovatörer och entreprenörer, sådana som kan tänka i nya banor och tänka ut nya lösningar på gamla problem, som kan hitta på saker, som ingen kunnat drömma om. Vad behöver dessa ha med sig från skolan? Jo, förutom att kunna räkna och skriva också sådant som stimulerar fantasin som litteratur och konst, men också kunskaper om historia, som visar vad människan har kunnat göra och filosofi, som förklarar något om det mänskliga tänkandet. En nytänkare behöver fantasi och möjlighet att utveckla sin fantasi, att i sin mest formbara ålder ha mött sagor – och Harry Potter! Så viktigt att i tidig ålder ha fått leva sig in i en magisk värld och att ha mött existentiella problem. Här behövs insiktsfulla lärare, som gått kurs om till exempel Harry Potter.

Vad är nyttigt för en nytänkare? Kan man veta det?

Lena Rietz

Uddevalla humanistiska förbunds styrelse

ANNONS