"Devisen 'hela Sverige skall leva' är bara ord utan handling", skriver företrädare för Sotenäs kommun med anledning av att väg 171 återigen ser ut att nedprioriteras i Trafikverkets planering.
"Devisen 'hela Sverige skall leva' är bara ord utan handling", skriver företrädare för Sotenäs kommun med anledning av att väg 171 återigen ser ut att nedprioriteras i Trafikverkets planering. Bild: Arkiv (montage)

Odemokratiskt när småkommuner nedprioriteras av Trafikverket

Det finns ibland ett till synes odemokratiskt förfaringssätt i politikens Sverige.

ANNONS

I snart 30 år har Sotenäs kommun stridit för en förbättring av vägarna 162, 171, 174, sträckningen Gläborg (E6), Hunnebo Lera och Kungshamn som går genom kommunerna Munkedal, Lysekil samt Sotenäs. Denna vägsträckning har nu hamnat högst upp, i topp, den är näst på tur i den namngivna prioriterade lista över vägprojekt i regionen – och som vi har väntat!

Väg 171 ligger delvis under havsnivå (översvämningar), har passager där tyngre trafik, som bussar, lastbilar och utryckningsfordon inte kan mötas och på vissa sträckor räcker inte bärigheten till. Med andra ord, det är en icke hållbar väg.

Vi har även trätt tillbaka under denna tid, då vi har tyckt att andra vägar borde ha förtur på grund av större infrastruktursatsningar eller industrietableringar (Preem, Ikea, E6).

ANNONS

Vi har också, som en liten kommun, fogat oss för att regionen och Fyrbodal, i samverkan med Trafikverket, gör prioriteringar som alla vi kommuner som ingår i kommunförbundet och regionen, accepterar.

Den regionala systemanalysen som togs fram 2016, är ett inriktningsdokument som pekar ut de viktigaste funktionerna för regionens transportinfrastruktur. Här nämns att Västra Götaland ska utvecklas till en väl sammanhållen region. Det förutsätter att delarna samspelar och förstärker varandra samt att de bidrar till en konkurrenskraftig helhet med hållbar tillväxt, välfärd och god miljö. Under år 2019 har en inventering av utredningsbehovet genomförts, och inriktningsunderlaget från föregående planeringsprocess bedöms i stort vara aktuell.

En prioriteringslista är ”lagt kort ligger” och man får bida sin tid. med andra ord vänta på sin tur. Anledningarna till sådana förfaringssätt är att skapa en demokratisk ordning då budgetar inte räcker till för alla önskemål.

Då vi nu har nått denna topprioritering startar Trafikverket en utredning (ÅVS), som just nu pågår och ska bilda underlag för såväl Fyrbodal som regionen att fatta beslut om medel till vägförbättringar. Så i teorin så skulle förbättringar på väg 171 kunna starta redan hösten 2021.

I tillägg till detta och under utredningens gång, har en industrietablering kommit på tal i Sotenäs kommun. En etablering i storleken 20 miljarder och 2 000 arbetstillfällen. Företaget ska producera 100 000 ton landodlad lax per år. Etableringsstart för odlingen beräknas åren 2023/2024.

ANNONS

Hade nu Sotenäs varit en större kommun så skulle man säkert ha närmat sig oss med ett resonemang och faktainsamling för att med bra argument försöka övertyga oss.

I det här läget startar en parallell process där man nu i praktiken ska nedprioritera Sotenäs väg 171 och alla andra namngivna vägprojekt på prioriteringslistan för att i stället satsa på andra vägsträckor i de större städerna som aldrig funnits med i diskussionen. Det största argumentet är att om man inte gör detta kommer pengarna att frysa inne. Med andra ord aldrig användas. Dessutom framförs det att tilldelningen av medel i framtiden kommer att minska. Var finns dessa instruktioner nedskrivna?

Dessutom finns en gemensam pott på för hela regionen som sträcker sig över flera år och en tioårsplanering av infrastruktur som handhas av Fyrbodal och Västra Götalandsregionen. Det är härifrån pengarna och resurserna tas för de nya prioriteringarna, vilket medför att det blir mindre över för andra projekt som vägsträckningen Gläborg – Hallinden – Hunnebo Lera – Kungshamn.

Hade nu Sotenäs varit en större kommun så skulle man säkert ha närmat sig oss med ett resonemang och faktainsamling för att med bra argument försöka övertyga oss. Gick inte det så släpper man fram Sotenäsprojektet och väntar på sin tur, alternativt så avvaktar man tills en liten kommun finns högt på prioriteringslistan. Som i fallet med väg 171.

Det förefaller som att devisen "hela Sverige skall leva" bara är ord utan handling, för när det kommer i ett skarpt läge så prioriteras mindre orter och kommuner bort.

ANNONS

Den nyetablering som är under utredning kommer att bli den grönaste industriprocessen som någonsin har gjorts i Sverige, med en planerad elektrifierad transportlogistik och den största solcellsanläggningen i norra Europa. Den kommer även att skapa tusentals arbetstillfällen direkt och indirekt (underleverantörer) i 8–10 kommuner inom Fyrbodalområdet. Det innebär att med den redan etablerade industrin kommer näringslivet att öka sin omsättning med flera hundra procent. Mot bakgrund av denna kunskap undrar vi: Fattas verkligen regionala beslut utifrån fakta?

Mats Abrahamsson (M)

Kommunalråd

Birgitta Albertsson (S)

Oppositionsråd

Infrastrukturgruppen:

Lars Erik Knutsson (S)

Roland Matsson (M)

Pär Eriksson (C)

Sotenäs kommun

ANNONS