Rehabbassängen. Närhälsan ska nu ta en dialog med missnöjda patienter.
Rehabbassängen. Närhälsan ska nu ta en dialog med missnöjda patienter.

Patienter förlorar på budgetnedskärningar

Väsentliga försämringar för oss patienter med bassängträning

ANNONS
|

Inför höstens start för bassängträning på Uddevalla sjukhus fick alla patienter ett meddelade per telefon om nya regler, som skulle medföra väsentliga försämringar. Sjukgymnasten som framförde detta sade att det var svåra beslut att fatta. Mitt svar var att beslutet var lätt – beslutsfattarna behövde inte träffa patienten. Att ge patienten beskedet är det svåra. Hen instämde!

Förra säsongen var kapaciteten för låg – alla fick inte plats! Då disponerades tio bassängtimmar per vecka. Det gav max 225 patientbesök per vecka. Nu tar man bort två timmar. 180 patientbesök minskade det till. Förut var tiden 40 minuter per besök och det är så även nu med skillnaden att bassängen varje timma står tom 20 minuter. Antalet besök reducerades till 120. Från 225 till 120 – så löser man kapacitetsbrist. Självklart går det inte ihop!

ANNONS

Lösningen blev att alla, utan hänsyn till fysiskt tillstånd eller behov tilldelas tio besök på hösten och tio på våren. Rättvist eller hur? En stukad fot eller en ryggmärgsskada jämställs – inga undantag beviljas.

För min del innebär detta att jag får en reduktion med 75 procent och kommer att tappa den regelbundna träning som mitt tillstånd behöver.

Vi patienter ansågs inte behöva informeras om skälen för nyordningen, men vi förstår ju att det måste vara en budgetfråga. Någon tanke på effekten för en patient lär inte ha kommit upp. Kanske hamnar han tidigare än nödvändigt på ett vårdhem!? Ja, men det får ju då kommunen ta hand om. Det blir en annan budget!

Så glad, nöjd och tacksam jag än är för vårdens insatser och kvalitet och för vårdpersonalens enorma tålamod och vänlighet så är jag lika förgrymmad på den administrativa ledningen. Att budgetar ska hållas är självklart – men lika självklart är att det inte ska gå ut över patienterna. Ett företag som producerar och säljer en produkt kan inte minska sin produktion för att hålla budgeten! Men förlåt, vi representerar ju inte en intäkt, bara en kostnad!

ANNONS

Bengt Helmerson

Svar direkt:

Det är alltid värdefullt att få synpunkter på vår verksamhet från patienter, både det som är positivt och negativt. Vi ser det som en hjälp att utveckla vår verksamhet.

Fram till 2017 har vi haft en typ av ersättningsmodell (vårdöverenskommelse) för rehabilitering i bassäng i Uddevalla. Från och med i år ska verksamheten helt ingå i Vårdval Rehab, vilket ger oss delvis nya förutsättningar. Detta är ett politiskt beslut som vi i Närhälsan Rehab har att förhålla oss till.

De nya förutsättningarna gör att vi nu ser över våra arbetssätt. Vi ska alltid erbjuda rehabilitering med hög kvalitet som tillgodoser patientens behov samtidigt som resurserna ska fördelas rättvist mellan alla som behöver rehabilitering i bassäng.

Vi vill passa på att informera om att vi nu under hösten bjuder in till ett dialogmöte med berörda patienter för lyssna in synpunkter på vår verksamhet och svara på frågor.

Gunilla Jonsson

ANNONS

Områdeschef Närhälsan rehab

ANNONS