Här kan förnybara råvaror raffineras.
Här kan förnybara råvaror raffineras. Bild: Ronny B Nilsson

Preemraffs utbyggnad behövs för klimatet

Transportsektorns omställning kommer kräva förnybara drivmedel, och både Lysekil och Västra Götaland behöver jobben.

ANNONS

För att Sverige ska klara den gröna omställningen är det inte bara avgörande att vi har god tillgång till förnybara drivmedel, det är också avgörande att vi behåller och utvecklar jobben och kompetensen som omgärdar sektorn. För detta ändamål är det därför avgörande att regeringen inte väljer att stoppa utbyggnaden av raffinaderiet i Lysekil.

I fjol fick Preem tillstånd av Mark- och miljödomstolen i Vänersborg att bygga ut raffinaderiet i Lysekil för att producera förnybara drivmedel. Beslutet överklagades med motiveringen att utbyggnaden riskerar att fördubbla koldioxidutsläppen. Ärendet har därmed förflyttats till Mark- och miljööverdomstolen och nu även överlämnats till regeringen.

ANNONS

Kompletteringarna visar att det inte kommer att bli någon fördubbling av utsläppen. Genom att effektivisera anläggningen krävs inte en så stor utbyggnad som man först beräknat. Dessutom kommer den ha kapacitet att processa förnybara råvaror från första dagen i drift. Åtgärderna ligger i linje med målet om nettonollutsläpp år 2045.

Dessutom förtydligar Preem att utbyggnaden kombineras med en satsning på koldioxidinfångning, så kallad Carbon Capture and Storage (CCS), på raffinaderiet i Lysekil, vilken vid dess fullskaliga kapacitet år 2025 har förmåga att fånga in 500 000 ton koldioxid varje år. Som representanter för det lokala och regionala näringslivet anser vi att de kompletterande uppgifter som Preem delgivit är tillfredställande.

Vi är också övertygande om att en utbyggnad av raffinaderiet i Lysekil är nödvändig för att Sverige ska kunna nå klimatmålet om noll nettoutsläpp av växthusgaser senast till år 2045, för att därefter ha negativa utsläpp. Det underlättar även arbetet med näringslivets och industrins färdplaner för fossilfri konkurrenskraft som tagits fram tillsammans med regeringsinitiativet Fossilfritt Sverige.

För transportsektorn, som står för en tredjedel av Sveriges totala utsläpp av växthusgaser, ska utsläppen minska med 70 procent till år 2030 jämfört med år 2010. Detta är en stor utmaning för en sektor som för tillfället inte minskar sina utsläpp i den takt som krävs för att nå utsläppsmålet. Därmed är behovet av att öka andelen förnybart i kombination med en ökad elektrifiering en avgörande faktor.

ANNONS

Den mängd biodrivmedel som vi kan producera idag riskerar att vara otillräcklig för att klara transportsektorns utsläppsmål. Detta borde i sig vara tillräckliga incitament för att se att produktionen behöver underlättas, inte begränsas. Dessutom ingår anläggningen i EU:s handel med utsläppsrätter, där koldioxidutsläppen regleras och hanteras inom systemet.

När övriga Europa tar efter Sverige i att ställa högre krav kommer efterfrågan av dessa råvaror att öka internationellt. Det vore därför olyckligt om vi inte intensifierar arbetet med att ta tillvara på de resurser som finns i Sverige för att kunna möta den ökande efterfrågan. Detta är även ett viktigt steg i att sänka våra territoriella såväl som våra konsumtionsbaserade utsläpp.

Den inhemska produktionen av förnybart drivmedel måste därför skalas upp. Produktionskapaciteten måste säkras och vi behöver på ett effektivare sätt än idag ta vara på de råvaruresurser som finns exempelvis i skogs- och lantbruket. Detta är under hot i det fall regeringen avslår ansökan, och där vi även riskerar att tappa kompetens och jobb till andra länder där hållbarhetsfrågan inte är lika prioriterad.

Transportsektorns omställning kommer kräva förnybara drivmedel, och både Lysekil och Västra Götaland behöver jobben. Därför ser vi det som helt avgörande att regeringen väljer att bevilja Preem tillståndet för utbyggnaden av raffinaderiet i Lysekil.

ANNONS

Roland Karlsson

ordförande Företagarna Lysekil

Mikael Erlandsson

regionchef Företagarna Västra Götaland

ANNONS