Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt Bohusläningen
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
Byte av skyltar ändrar inte regionens varumärke, tycker debattören.
Byte av skyltar ändrar inte regionens varumärke, tycker debattören.

Regionen behöver fungerande verksamhet mer än nya skyltar

Roger Johansson: Problemen löses inte med mera pengar

Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

Replik till regionrådet Kristina Jonäng (C)

LÄS MER: Att byta skyltar är en liten kostnad för regionen

Regionrådet Kristina Jonäng (C) rättfärdigar tio miljoner kronor till byte av skyltar i Västra Götalandsregionen. Det är en kostnad, utslagen över några år, som möjligen kan rättfärdigas. Motiveringen är dock ett skämt.

”Under loppet av 2 - 3 år ska Västra Götalandsregionen avsätta totalt tio miljoner kronor för att förbättra varumärket...” (sic).!

Regionrådet, om någon, borde inse att ett skyltbyte, oavsett kostnad, inte förbättrar varumärket. Bristande tillgänglighet, långa väntetider, kris i akutsjukvården, akut personalbrist, usel arbetsmiljö med personalflykt som följd, är varumärket. Det är verkligheten bakom skylten.

Ska varumärket förbättras är det inte nya skyltar som behövs. Det är en fungerande verksamhet. Problemen löses inte med mera pengar (ständiga skattehöjningar visar att det inte fungerar) utan ett effektivt utnyttjande av tillgängliga resurser.

Den viktigaste förutsättningen för att uppnå det är att minska politikernas möjligheter till inflytande.

Roger Johansson (L)

Uddevalla