<strong id="strong-25c4b4072fe4b582e50ebd48a09d1a45">Mattias Goldmann, <strong id="strong-f380fce9b4f80391f2c036376130b8ae">Maria Schultz</strong></strong>
Mattias Goldmann, Maria Schultz

Rekord för klimat i media – men politikens ansvar tappas bort

Skam, ångest och individens byte av färdmedel får inte dominera klimatsamtalet

ANNONS

Under 2018 publicerades 8 166 artiklar om klimatet i medier i Västra Götaland. Det är en ökning med 63 procent jämfört med 2017. Den ökade uppmärksamheten för vår tids största ödesfråga är såklart både positiv och helt nödvändig, men risken för att politikens ansvar tappas bort.

I snitt publicerades över 230 artiklar om klimatet om dagen i svenska medier under 2018. Det är det högsta antalet någonsin, visar Vi-skogens och Retrievers rapport “Varmare klimat - iskall nyhet?". Rapporteringen nådde en höjdpunkt under augusti och september, när de svenska skogarna brann i hettan och riksdagsvalkampanjen var i full gång.

Och det är individens eget ansvar som ligger i fokus.

ANNONS

Ett exempel är årets medieraket, begreppet “flygskam”. Från att i princip inte setts alls, nämns flygskam cirka 10 gånger i månaden under januari till november för att i december öka till 350 artiklar. Begreppet klimatångest mer än femdubblas på ett år, och toppar i augusti i samband med sommarens värmebölja, inför valet samt inför årsskiftet med rubriker som ”Döva din klimatångest”. En tredje snabb ökning gäller artiklar där klimatkompensation omskrivs, med till 1700 artiklar år 2018, en fördubbling jämfört med föregående år.

Den gemensamma nämnaren för alla de uttryck som kraftigt ökat är var och ens in individuella ansvar. Detta trots att 2018 var ett valår, då politiken naturligt står i centrum, att FN:s klimatpanel IPCC släppte sin stora rapport om den globala uppvärmningen, och att FN:s klimatförhandlingar COP24 av många beskrevs som det viktigaste sedan Parisavtalets tillkomst.

Vi ser en trend i att förflytta klimatfrågan till den enskildes misslyckanden. Inför både riksdagsvalet och EU-valet angav väljarna klimatfrågan som en av de tre viktigaste frågorna - så den starka fokuseringen på vad man själv kan göra kan ses som en frustration över att politiken inte levt upp till förväntningarna. De ambitiösa och vällovliga klimatmålen som sju av riksdagens åtta partier står bakom, upplevs inte åtföljas av konkret politik.

ANNONS

Bilden förstärks av att årets raket bland dem som syns mest i media i klimatfrågan förstås är Greta Thunberg, som i sitt budskap starkt ifrågasätter vad politiken hittills levererat. Under de fem år vi gjort sammanställningen av klimat i media har ingen någonsin ökat sin synlighet så mycket, så snabbt.

Sammanställningen av hur klimatet synts i mmedia 2018 är ett budskap till våra ledande politiker oavsett partifärg. Svenskarna vill vara en del av klimatlösningen, men kommer inte tillräckligt långt på individplan. Nu måste alla partier som står bakom klimatmålen också visa att de har politik och avsätter medlen för att uppfylla den - inte minst inom EU-samarbetet och de globala klimatsatsningarna.

Skam, ångest och individens byte av färdmedel får inte dominera klimatsamtalet såsom det gjorde 2018.

Maria Schultz

verksamhetschef Vi-skogen

Mattias Goldmann

vd tankesmedjan Fores

ANNONS