Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt Bohusläningen
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
Ska läggas ned. Norska skatter gör att Ryanair lämnar Rygge och då kan inte flygplatsen drivas vidare.

Rygge måste fortsätta vara nav för lågprisflyget

Debatt: Om Ryanair lämnar Rygge blir det mycket negativt för hela besöksnäringen

Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

Vi lever i en allt mer internationaliserad värld, där resandet ökar, såväl från Sverige som till Sverige, detta gäller såväl privatresandet som affärsresandet.

Vi ser också utvecklingen inom det lågprisflyget, som blivit något av ett folkflyg, framför allt genom Ryanair men också Norwegian. Lågprisbolagen inom flyget har haft och har en oerhört stor betydelse för turismens utveckling i Sverige. Idag spenderar de utländska turisterna i Sverige årligen cirka 100 miljarder kronor och totalt generar besöksnäringen 160 000 årsarbeten.

För oss bohusläningar var länge Säve basen för Ryanair, men sedan Säve stängts har även Ryanair och andra lågprisbolag flyttat till Landvetter. Detta har medfört att Rygge i norska Östfold har fått en starkare ställning.

Idag flyger Ryanair på 14 länder och når drygt 30 destinationer från Rygge. Detta ska jämföras med Landvetter där Ryanair når 4 länder och 10 destinationer.

Detta innebär för oss bohusläningar och Bohusläns företag att Rygge är en oerhört betydelsefull flygplats. Förutom att Rygge erbjuder ett betydligt större urval från lågprisbolag än Landvetter gör, är infrastrukturen med modern motorväg med direkt anslutning till Rygge en klar fördel. Nattetid är till och med motorvägen belyst på norska sidan. Vi är många som fastnat i Göteborgs och Tingstadstunnelns trafikkaos med missade flyg som följd.

Nu är norska staten på väg att införa en så kallad flygstolsskatt på 80 norska kronor per stol, vilket fått till följd att Ryanair deklarerat att man kommer att lämna Rygge. Förutom sämre service för oss som bor och verkar i Bohuslän, i alla fall från Uddevalla och norrut, är det också ett hårt slag för besöksnäringen.

Genom utvecklingen med olika bokningssajter på internet blir det allt vanligare att såväl privatpersoner som företag sätter ihop sina egna paket med flyg och boende kompletterat med olika aktiviteter. Om Ryanair drar sig ur Rygge skulle det alltså bli mycket negativt för hela besöksnäringen i Bohuslän med minskad omsättning, vilket naturligtvis även får konsekvenser för sysselsättningen.

Mot ovanstående bakgrund är det därför utomordentligt viktigt att Bohusläns kommunpolitiker i samverkan med besöksnäringen och den övriga näringen snabbt gör gemensam sak och agerar för att Rygge blir fortsatt bas för Ryanair i vår region.

Magnus Jacobsson

Uddevalla (KD)

Nils Carlsson

Uddevalla (fri debattör)