Kan bli en knutpunkt. Hallinden.
Kan bli en knutpunkt. Hallinden.

Så kan Hallinden utvecklas till en ny knutpunkt

Trafikverket och lokala politiker måste satsa på Lysekilsbanan.

ANNONS
|

Replik till Lennart Hansson 12 juni

Om det är som du skriver att banan är en relik så beror det på Trafikverket, föregångaren Banverket samt oengagerade politiker.

Politikerna har inte lobbat för banan. Nu har det visat sig att biltrafiken orsakar mikroplaster i haven. Att då låta lastbil och busstrafik öka ohämmat är fel väg att gå. Dessutom är Bohuslän kalkfattigt. Lysekilsbanan bör vara ett nav för transporter till hamnen. I motsats till politikerna finns det företag som vill ta sitt ansvar och utnyttja järnvägen. Det vill politikerna i kommunen och Trafikverket sätta stopp för.

ANNONS

Sveriges kommuner och landsting (SKL) anser att ”Regionala järnvägar är viktiga för arbetspendling och gods”. De anser att många resenärer börjar sin resa på en regional bana för att sedan byta. De regionala banorna är även viktiga för godstransporter anser Lena Micko, ordförande i SKL.

Nu börjar många företag att undvika Göteborgs hamn. Detta efter den långvariga konflikten. Ett närliggande företag är New Wave i Dingle. Där arbetar 117 personer. Lagerchefen anser det bekymmersamt att de inte kan använda Göteborgs hamn. Det verkar vara stopp för hamnarna i Varberg, Helsingborg och Malmö. Att ta in produkter via Ålborg, Bremerhaven och Hamburg ökar transportkostnaderna. Andra företag väljer bort Göteborgs hamn och styr sina leveranser via tyska hamnar.

Politikerna tar inte sitt ansvar och se till att Lysekilsbanan som matar till hamnen utvecklas liksom hamnen. Det är som Evert Taube skrev i sin sång ”Här är den sköna sommaren”: ”Det är krig och politik som har fördärvat vår jord”.

Jag håller med dig om att det behövs tätare trafik mellan Munkedal och Göteborg. Låt Munkedal station få ett ansiktslyft. Linje 860 kan med fördel gå mellan Munkedal och Smögen. Hallinden kan utvecklas till en knutpunkt mellan tåg och bussar mot Sotenäset.

Ett tågsystem där tågen till/från Strömstad har anknytning med tågen till/från Lysekil i Munkedal bör bli verklighet. Du skriver att banan aldrig har varit lönsam. Det finns mycket som inte är lönsamt. Men miljön tjänar på en upprustad bana.

ANNONS

Christer Wilhelmsson

ANNONS