Så ska tjuvåkarna stoppas

Heikki Klaavuniemi (SD): Man kan inte hellre fria än fälla i kollektivtrafiken

ANNONS
|

Svar till Alex Bergström 25 februari

Avsikten med denna replik är inte att lägga ord i munnen på Johnny Magnusson vilken var personen som Alex Bergström avkrävde svar. Generellt anser vi att Magnusson med sina tillgängliga medel uttalat sig ansvarsfullt om SD. Vill man nu och även i framtiden vara den som styr så bör man inte stänga några dörrar till något demokratiskt invalt parti.

Däremot ger gärna undertecknad en mer nyanserad bild av SD:s politiska prioriteringar i regionen.

ANNONS

Bergström redovisar förtjänstfullt för oss hur mycket mindre anslag SD i budget 2017 gav till kulturnämnden samt kollektivtrafiknämnden. Så den redovisningen är på inga vis felaktig. Men han ledde läsarnas ögon fel i sin fortsatta redovisning. Han insinuerade att Sverigedemokraterna vill förhandla bort kollektivtrafik.

När vi minskade kollektivtrafikens ramar så gjorde vi det på goda grunder. Det regionägda bolaget Västtrafik har de senare åren haft stora svårigheter med att få upp självfinansieringsgraden. I dag är självfinansieringsgraden hos Västtrafik 51 procent (2015 års siffror i bokslutet). Det innebär att resterande av finansieringen måste skjutas till med skattemedel. Detta har vi påtalat i många år och förra mandatperioden anande vi medhåll från andra partier. Dock ej aldrig från Socialdemokraterna som inte såg några som helst problem med det, eller lösningar – de finns inte i dag heller.

I budgeten och motioner i ämnet som Bergström hänvisar till förklarar vi att denna självfinansieringsgrad visst går att förbättra, och därmed också minska skattebetalarnas andel till subventionerade resor.

Vi har också pekat på var det brister, det brister i att tjuvåkningar tillåts ske utan riktiga åtgärder, vi har även pekat på skyhöga kostnader som bolaget haft i samband med framtagandet av en ny applikation för mobiltelefoner. Dessa är exempel på kostnadsbortfall och utgifter som aldrig tillåtits om bolaget varit privat.

ANNONS

När vi även motionerade i ämnet och föreslog att tjuvåkningskontrollerna skulle läggas ut på entreprenad motsade ert parti med det bestämdaste ett sådant förslag. Ni tyckte det var fortsatt rimligt med dialogkontrollanter på dagtid när tjuvåkningen är som minst och som dessutom hellre friade än fällde.

Ni vill fortsätta med att låta skattekollektivet och duktiga betalande resenärer betala för de som inte gör rätt för sig. Vidare har vi förvånansvärt nästan som ensamt parti lämnat förslag om hur man kan utveckla kollektivtrafiken på landsbygden. I många fall anses den vara bristfällig och detta har vi tagit tag i och adresserat de problemen med lösningar.

För att summera; vår politik inom kollektivtrafikområdet handlar inte om att förhandla bort kollektivtrafik. Det handlar om att förbättra den.

Med Bergströms ord i sin debattartikel sår han fröer till sanningar byggda på lögner. Jag går inte in i kulturdelen i denna replik då vi nyligen har skrivit debattartiklar i ämnet som publicerats ibland annat Bohusläningen.

Heikki Klaavuniemi

Regionråd (SD)

ANNONS