Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Se till att Västsverige finns med

Den svenska fordonsindustrin är viktig för vårt land, och av central betydelse för svenska industrin i fler led. Och allra störst betydelse har den för oss i Västsverige.

Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

Volvo och Saabs bilfabriker i Göteborg och Trollhättan liksom Volvo AB I Göteborg ger – trots den senaste tidens neddragningar – jobb till en mängd människor. Bland underleverantörerna är effekten två till tre jobb på varje anställd hos de tre stora. Men också underleverantörerna har sina leverantörer och samarbetspartners, i ett längre perspektiv betyder det 5–6 anställda på varje jobb hos de tre stora. Läget i fordonsindustrin är av avgörande betydelse för framtiden för tiotusentals människor som bor i vår region, och för deras respektive och familjer.

 

2009 är inte bara ett ödesår i Göteborg och Trollhättan, det är det också i Färgelanda, Grästorp, Floby och Kungälv. För oss fackliga företrädare för fordonsindustrins anställda har det varit skrämmande att se hur regeringen hanterat den svenska fordonsindustrins kris. Regeringens okunskap och ovilja att lyssna till både företagens och fackens krav och synpunkter är anmärkningsvärd.

Det är som om Västsverige inte fanns. Den industri som på flera sätt utgör ryggraden i Västsveriges näringsliv hanteras av näringsminister Maud Olofsson på sin höjd som om det handlade om hushållningssällskapet i Västerbotten. Oförmågan hos regeringen att bedriva en aktiv näringspolitik har vi möjlighet att göra något åt i det svenska valet nästa år. Men vi har en möjlighet att påverka redan 7 juni i valet till Europaparlamentet.

Ska fordonsindustrin i Sverige och Europa få rätt framtidsförutsättningar krävs det ett gemensamt agerande på flera plan. EU kan bidra till att det satsas pengar på forskning som betyder utveckling i den europeiska fordonsindustrin. Fordonsklustret i Västsverige skulle kunna bli ett centrum för forskning och utveckling kring nya material, bränslen eller elmotorer för fordonsindustrin.

Det spelar också en roll vilka som företräder Västsverige i EU. Jag har i många år varit ordförande i verkstadsklubben på Volvo AB i Göteborg. Som sådan, och som facklig representant i Volvo AB:s styrelse känner jag till villkoren för den västsvenska industrin och för företagens anställda. Jag behöver din röst. Men Västsverige behöver också en röst i Bryssel.

Gör din röst hörd den 7 juni!