Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Bild: Liselotte Johnsson

Ska fastboende betala för gästhamnens kostnader?

Yngve Berlin (K): Underskottet ibland annat gästhamnen betalas av hemmahamnstaxorna - helt medvetet.

Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

Sommaren närmar sig och kommunen rustar för turistsäsong. Och vad är en kustkommun utan en fungerande gästhamn med faciliteter, full service och publikdragande event. Inte mycket till turistmagnet kan man säga, så här gäller det att satsa. Så långt allt väl. Men vem ska betala?

Så här beskrivs satsningen i budgethandlingen. Organisationsöversyn av småbåtsenheten:

”Samhällsbyggnadsförvaltningen fick i uppdrag 2018 att genomlysa småbåtsenheten. Ett uppdrag som beräknas vara klart under första kvartalet 2019. Uppdraget har fokus på att belysa hur verksamheten bäst kan utvecklas för att skapa förutsättningar att bli norra Bohusläns bästa småbåtshamn.

Verksamheten innefattar småbåtshamnen inkluderade gästbryggor och fasta båtplatser. Även husbilsparkeringar, bryggor, förråd och faciliteter som toaletter.”

Vad som hänt i denna satsning är att småbåtshamnarna, de taxefinansierade ”hemmahamnarna” fortsatt och medvetet nedprioriterats i underhållet. Detta i uttalat syfte för att får ett överskott att satsa i den prioriterade besöksnäringens gästhamn och servicebyggnad i Havsbadet. Detta påstående är inte tagit ur luften om någon tror det. Det är direkt taget ur: Årsrapport 2018 för samhällsbyggnadsförvaltningen Punkt 7.5 Ekonomisk analys:

”Enheten för småbåt redovisar ett överskott mot budget på 672 tkr. Överskottet består till stora delar av minskade kostnader för akuta reparationer under året.”

Detta är ingen engångsföreteelse utan ett ständigt pågående undanhållande av akut (taxe-finansierat) underhåll av bryggorna i småbåtshamnarna. Överskott 2017: 951 000 kronor. Överskott 2018: 672 000 kronor, lika med 1,5 miljoner.

Det är uppenbart att det finns planer på att permanenta detta förhållande i en tänkt ny organisationsform. Förvaltningens kommentar till budget 2019 för enheten för småbåt bekräftar farhågorna. ”Sänkt ram med 754 tkr [745 000, red anm]. Sänkning av underhållsbudget innebär att enheten är helt taxefinansierad”. Vilket i klartext betyder att underskottet ibland annat gästhamnen betalas av hemmahamnstaxorna.

Att uppnå målet, ”Norra Bohusläns bästa småbåtshamn” , görs inte på detta sätt. Möjligen en av Bohusläns bästa gästhamnar, men då på bekostnad av Lysekils främsta attraktionskraft för åretruntboende. Småbåtshamnar med möjligheten att nå skärgården med egen båt.

Anser kommunalrådet att det är ok att båtplatsinnehavarna, utöver drift och underhåll av sina hemmahamnsbryggor, nu även förväntas ansvara för underskottet i gästhamnsverksamheten med driftunderskott, kapitalkostnader för nya servicebyggnaden, inkomstbortfallet för seglarveckan med mera?

Yngve Berlin (K)

Kolholmarnas småbåtshamn, Lysekil. (arkivbild)