Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Solid Sound kan vara lika stor som Roskilde

Är all kultur lika mycket värd?

Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

Förra veckan lämnade vi in vår ansökan om ekonomiskt stöd till Västra Götalandsregionen och Uddevalla kommun. Organisationen Livemusik Sverige har tillsammans med Studiefrämjandet och MoKS tagit fram som heter ”Vi fortsätter spela pop (men vi håller på att dö)”.

Organisationerna menar att man kan se på den svenska livemusik scenen som en pyramid där basen är stark och består av kulturskolornas och studieförbundens verksamheter. Toppen av pyramiden är också stark, med ett etablerat näringsliv som gör stora konserter och festivaler och som består av stora artister och låtskrivare som generar exportframgångar.

Uddevalla Solid Sound befinner sig i pyramidens mittendel, som utgörs av arrangörer och artister som erbjuder fantastisk musik inom en rad olika genrer. Det är också mellandelen som förenar basen och toppen och skapar vägar till utveckling. Arrangemangen i den här delen av pyramiden skapar dessutom tillväxt runt omkring scenerna och bidrar till social sammanhållning. Men eftersom det saknas stödstrukturer är det svårt för arrangörer och musiker att växa och ta nästa steg.

Det är svårt att etablera nya festivaler, svårt att driva en kontinuerlig konsertverksamhet och svårt att utveckla kreativa kulturella idéer och koncept. Det är fråga om kultur som till slut kommer gå förlorad och en stor tillväxtpotential som samhället slösar bort. Pyramidens mellandel behövs, utan den kommer vi inte att kunna prata om det svenska musikundret i framtiden. Vi på Uddevalla Solid Sound skapar nya arbetstillfällen för artister, berikar kulturutbudet i samhället, skapar ekonomiska och sociala mervärden och bygger broar mellan popmusikpyramidens bas och topp. Det är vad vi kallar en god framtidsinvestering ur ett lokalt, regionalt samt nationellt perspektiv.

Samtidigt finns det inom stat, region och kommun en felaktig bild av att musikfestivaler av vår storlek per automatik är ekonomiskt lönsamma för att vi håller på med popmusik, och att vårt enda syfte är att tjäna stora pengar. Detta är en gravt felaktig bild. Vi och våra kollegor över hela landet krigar år efter år med att få våra verksamheter att gå runt och det vi tillsammans anser, är att popmusik är av lika stor kulturell betydelse som de av staten subventionerade musikstilarna jazz, folkmusik och elektronisk konstmusik. Som en självständig arrangör inom popmusik så kan vi inte planera längre fram än ett år i taget. Vi kan ha visioner och drömmar men i verkligheten så slåss vi för att överhuvudtaget kunna genomföra en festival till. Detta är också något som lyfts fram i Livemusik Sveriges rapport:

Vi anser precis som det påpekas i rapporten att olika kulturuttryck har olika värde, men så borde det verkligen inte vara. Vi kan ta ett exempel från vår egen kommun/region:

2015 fick Regionteater Väst 4,5 miljoner i verksamhetsbidrag från Uddevalla kommun och dessutom ytterligare 35 miljoner i verksamhetsbidrag, samverkansmodell mellan regionen och staten. Lägg därtill ytterligare nästan tre miljoner från regionen i bidrag till pensionskostnader. Sammanlagt har man nått 36 776 personer vilket betyder 1 155 kronor per besökare.

Uddevalla Solid Sound däremot hade 16 000 besökare och med ett sammanlagt ekonomiskt stöd från Uddevalla kommun på 500 000 kronor samt noll från regionen och även noll från staten. Vilket ger 31 kronor per besökare. En väsentlig skillnad i hur man värderar olika kulturuttryck menar vi.

Här vill vi verkligen påpeka att vi tycker att Regionteatern Väst gör ett fantastiskt jobb och att det här inte är någon kritik mot deras arbete utan exemplet används för att ge en bild av hur man värderar kultur olika.

Hade vi fått lika mycket i stöd så hade Uddevalla och Västra Götalandsregionen haft en festival i Roskildes storlek med enorma ekonomiska, sociala, marknadsmässiga effekter.

Simon Tehyrell

Pontus Blom

Uddevalla Solid Sound