Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Större skolor blir bättre för eleverna

Elevernas stimulans och lärande behöver en väl genomtänkt skolmiljö

Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

De styrande i kommunen har nu börjat försöka styra upp skolsituationen genom att lägga fram ett direktiv där förvaltningschefen skall möblera om och flytta verksamheterna så att alla tätorter har en skolenhet. Inte för att detta är det verksamhetsmässigt bästa utan för att löftet att alla tätorter skall ha en skolenhet kan hållas.

LÄS MER: S i Sotenäs tror bara på centralisering

Vänsterpartiets programförklaring i valet när det gäller skolverksamheten gick ut på att professionens önskemål – möjligheten att utnyttja skolans resurser optimalt måste tas med i beaktande. Satsar man på färre enheter och koncentrerar verksamheten blir det möjligt för lärarna att ha kontakt med fler kolleger och vara varandra behjälpliga i stället för att sitta i en enhet med ett fåtal elever där kontakt med kolleger inte sker dagligen.

LÄS MER: (S) i Sotenäs vill lägga ner skolor

Genom större enheter får också eleverna en bättre stimulans genom fler kompisar och att lärare kan ta stöd av varandra och möta elevgrupperna. Vi inser att elevernas stimulans och lärande behöver en väl genomtänkt skolmiljö där professionens stöd till varandra är en bärande del.

LÄS MER: Sotenäs har för många skolor

Genom färre skolenheter kan man också koncentrera underhåll och upprustning dit där det behövs. Över lag i kommunen är underhållet på skolor och skolgårdar eftersatt. Det skulle vara klokt att satsa på färre enheter och fördela resurserna dem emellan. Vi vill att man skall se på möjligheten att ha en skolenhet i norra delen av kommunen (Hunnebostrand eller Bovallstrand) och en skolenhet i södra delen (Kungshamn). Man skall också titta på annan tänkbar ny lokalisering för en eventuell nybyggnation. Det skall vara en hållbar satsning för framtiden.

LÄS MER: Delade meningar om antalet skolor

Vänsterpartiet ville redan innan valet att man skulle inse att bibehållandet av alla skolenheter inte var hållbart. Nuvarande resurser är otillräckliga och inte optimalt utnyttjade. Att hela tiden reparera / renovera / fräscha upp befintliga byggnader / skollokaler är inte försvarbart. Vi ansåg att någon form av nybyggnation måste ske.

LÄS MER: Våra små skolor skapar levande samhällen

Ewa Ryberg (V)

Ledamot utbildningsnämnden

LÄS MER: Alla skolor kan inte vara kvar