Beprövad teknik. I Japan finns det magnettåg sedan många år.
Beprövad teknik. I Japan finns det magnettåg sedan många år.

Sverige investerar sig in i ett nytt underhållsfiasko

Vi upplever just nu i Sverige hur järnvägssystemet går sönder. Rälsen går av, kontaktledningar rasar ner, loken går sönder, med mera.

ANNONS
|

Så är det inte i andra länder, eftersom man där sköter sitt underhåll nöjaktigt. Trots detta argumenterar Thomas Görling (Järnvägsfrämjandet) i Bohusläningen för att höghastighetståg är framtidens melodi. Denna melodi klingar falskt eftersom det är magnettåg som kommer att bli det miljövänliga och framtidsinriktade alternativet som gör våra barnbarn stolta.

Görling hävdar mycket riktigt att flyget lämnar stora avtryck efter sig i miljön, men tyvärr löser inte höghastighetståget miljöproblemen med kortdistansflyget. Det problemet löser i stället magnettåget, som om det vore ett litet flygplan, som svävar, trots att det är bundet vid en bana. Ett magnettåg liknar i hastighet ett litet flygplan, till exempel SAAB Fairchild (35 passagerare) vars topphastighet är 530 kilometer per timme. Moderna magnettåg når också denna topphastighet. Med dessa flygande egenskaper förtjänar magnettåget ett erkännande som ett nytt slags miljövänligt tåg.

ANNONS

Magnettåget kan överföra passagerare från flyget, snabbtågen och bilarna vilket gör Sverige klimatsmart. Med magnettåg minskar underhållsbehovet, kapacitet frigörs för järnväg på räls och farten ökar, tidshållningen blir bättre och priserna blir lägre. Att satsa på den i Asien beprövade tekniken magnettåg ger nytta för pengarna. Magnettåg har redan åkts i 300–430 kilometer per timma av ungefär lika många passagerare i världen som har åkt X 2000 i 200 kilometer per timme.

Trafikverket hävdar att magnettåg inte är ”beprövad teknik”. Detta stämmer bara i den svenska sandlådan. I Asien är det annorlunda. I stället är det, som vi visade i SvD, den svenska satsningen på höghastighetståg som inte bygger på beprövad erfarenhet.

Tyskland är ett land som till skillnad från Sverige sköter underhållet på sin järnväg relativt väl. Där har man numera mer än 25 års erfarenhet av höghastighetståg och DB (Deutsche Bahn) har nyligen beslutat att köpa nya höghastighetståg från Siemens med en topphastighet på 250 kilometer per timme. Därmed sänker Tyskland topphastigheten från 300 till 250 kilometer per timme.

I Sverige siktar Trafikverket på 320 kilometer per timme och blandad trafik på höghastighetsbanan samt höghastighetståg som kör in på det konventionella spåret. Ingenstans i världen finns det ett sådant system som fungerar. Sverige investerar sig in i ett nytt underhållsfiasko. Magnettåget har bara cirka 30 procent av det konventionella tågets underhållskostnader, trots dubbelt så hög hastighet. Detta är kanske en nivå på underhållet som Sverige klarar av i framtiden?

ANNONS

Sverige och Järnvägsfrämjandet bör studera modern teknik för höga hastigheter, magnettåg, och inte ett höghastighetståg som riskerar att slitas sönder. Det är pinsamt att Sverige struntar i problemen – utred magnettågsalternativet nu!

Rune Wigblad

professor i Företagsekonomi Strömstad akademi

ANNONS