Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Cykla och gå – utmärkta alternativ när vårt resande måste bli hållbart, skriver Ulrika Frick och Emma Nohrén, MP. Bild: Anders Wiklund/TT
Cykla och gå – utmärkta alternativ när vårt resande måste bli hållbart, skriver Ulrika Frick och Emma Nohrén, MP. Bild: Anders Wiklund/TT

Sverige kan gå i täten för livsviktig omställning

Vi har en varm höst bakom oss. Det har slagits en lång rad värmerekord runtom i världen i år och sammantaget blir 2020 ett av de tre varmaste åren som någonsin uppmätts. Det är bråttom med klimatomställningen.

Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

För ett par år sedan antog riksdagen klimatlagen. Den lanserades av Miljöpartiet redan 2012 och var i valet 2014 en av våra huvudfrågor, vi tog plats i regeringen och några år senare var lagen beslutad i riksdagen. Nu börjar lagen på allvar synas i praktisk politik. Klimatmålen är nu en central utgångspunkt för statens infrastrukturplanering. Så har det knappast varit historiskt. Från statens sida styrs nu allt fler åtgärder mot järnväg, kollektivt resande och cykel. Åratal av eftersatta underhållsbehov tas nu på allvar. Detta hade inte skett utan politiska beslut. Klimatlagen förändrar Sverige.

Transporterna står för knappt en tredjedel av landets utsläpp av växthusgaser, vägtrafiken och framför allt personbilarna står för de flesta av dessa. Klimatlagen kräver att Sverige inte ska ha några nettoutsläpp av växthusgaser senast 2045 och att inrikes transporter, exklusive flyg, ska minska sina utsläpp med 70 procent till 2030 jämfört med 2010 års utsläppsnivå.

LÄS MER: Jorden orkar inte med oss och vår livsstil längre

Den givna följden av detta är landets infrastruktur- och transportpolitik måste ändras i grunden. Trafikverket har själva konstaterat att det inte kommer räkna med tekniska åtgärder som mer energieffektiva fordon eller andra drivmedel för att nå de tuffa målen i klimatlagen. Det behövs en annan samhällsplanering. Bilen kan inte längre stå i centrum, även om el- och biogasbilen givetvis har sin roll att fylla inte minst på landsbygden.

Nu är det dags att vända kurvan med utsläpp av växthusgaser, och även transporterna måste stå för sin del. Nu är tiden för det hållbara resandet. Tåget ska vara det givna första valet vid en längre resa, i andra hand bussen. För många vardagsresor är cykeln ett utmärkt alternativ, inte minst i och med att elcyklarna blivit så vanliga. Samåkningen som var så vanlig för bara några decennier sedan kan också komma tillbaka inte minst understöd av appar och annan ny teknik. I många städer är det även ett förvånansvärt effektivt alternativ att gå.

Sverige är ett rikt industri- och välfärdsland, självklart klarar vi av den här omställningen. Andra kommer kunna lära av oss. Men för att denna omställning ska vara möjlig måste givetvis kommuner, regioner och stat ändra sin samhällsplanering. Det ska vara enkelt för den vanliga resenären att resa hållbart!

Ulrika Frick (MP)

regionråd

Emma Nohrén (MP)

ordförande Miljöpartiet Västra Götaland