Utvecklingen går fort i tidningsbranschen och allt fler läser digitalt. Jag är väl medveten om detta men tycker också att de som föredrar papperstidningen skall behandlas respektfullt. Undertecknad har noterat de försämringar som genomförts på landsbygden och även i hyreshus gällande distributionen av tidningen.
Angående förändringarna i hyreshus, vilket berör mig, fick vi dock information i relativt god tid. Det som gör mig extra upprörd nu är följande; Ni genomför en höjning av månadspriset med 15 procent utan att informera pappersprenumeranterna. Jag har för övrigt också fått höra kritik från lösnummerförsäljare där ni också genomför en kraftig höjning utan att informera dessa.
LÄS MER:Länge leve papperstidningen!
Om man är det allra minsta konspiratoriskt lagd hade man kunnat tänka så här: Ni genomför höjningen utan att informera så att prenumeranterna reagerar instinktivt och säger upp tidningen direkt.
Är det så? Eller vad finns det annars för skäl att agera så nonchalant mot prenumeranter och återförsäljare?
LÄS MER:Innehållet är mer viktigt än pappret
Jag vet att du, Ingalill Sundhage, inte sitter på alla avgörande beslut men din inställning till papperstidningen behöver jag ju inte tveka om. Som chefredaktör skriver du ju efter eget gottfinnande. Undertecknad kan ändå vara kritisk mot att du så påfallande ofta skriver om E-tidningens fördelar gentemot papperstidningen. Läsarna vet din inställning, den behöver enligt mig inte hamras in gång på gång, när minsta tillfälle ges.
LÄS MER:Det är papperstidningen vi vill betala för
Även om chefredaktören uppenbarligen vill att antalet pappersprenumeranter minskar fort finns det ännu ett betydande antal kvar. Det minsta man kan begära är då att bli behandlad med respekt och få information om till exempel prisjusteringar förväg. Så var dessvärre inte fallet nu och detta är ingen unik uppfattning för mig.
Gunnar Lund
Uddevalla
Svar direkt:
Den senaste prishöjningen drabbade autogirokunderna illa, eftersom dessa inte fick någon information på grund av ett internt misstag på marknadsavdelningen. Det ska inte upprepas. Förändringarna som nu sker inom distributionen gör vi för att kunna fortsätta att ge ut Bohusläningen också i framtiden, oavsett vilken plattform läsaren väljer.
LÄS MER:Nu satsar vi på relevant och lokalt innehåll
En lösning på hur man kan ta del av framtidens journalistik är e-tidningen som bara är ett par knapptryck bort. Och ja, jag tycker det är ett bra alternativ och ännu bättre i dag när man som kund hos Bohusläningen också kan ta del av våra systertidningar som eGP och e-STNB. Att jag tjatar om e-tidningen beror på att många läsare ännu inte provat tjänsten. Det hoppas jag att mina krönikor ska inspirera dom till att göra.
LÄS MER:Fler och fler läser våra lokala nyheter digitalt
Ingalill Sundhage
chefredaktör