Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer
20160530 Trollhättanfriidrott , idrott , sport , träning , längdhopp , skolidrott , gympa , gymnastik , elever , skolmästerskap , hopp Bild: Stefan Bennhage

Ta inte bort idrottsämnet från skolan!

De flesta ungdomar i dagens samhälle rör sig alldeles för lite

Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

Idrott är ett väldigt uppskattat ämne, men ändå så har svenska elever mindre schemalagd idrott än eleverna i många andra europeiska länder.

De flesta ungdomar i dagens samhälle rör sig alldeles för lite och att ta bort idrott som ämne skulle bara försämra detta ännu mer!

För det första borde idrottsämnet behållas i skolorna då det finns studier på att resultatet i skolan höjs och att vi orkar med skolan bättre då vi rör på oss och får igång kroppen på ett annat sätt. Koncentrationsförmågan blir bättre & hälsan ökar samt att risken för sjukdomar minskar vid fysisk aktivitet. Risken för sjukdomar såsom diabetes, depression och barnfetma minskar.

Dessutom, enligt egna erfarenheter så har de som tränar och rör på sig mycket nästan varje dag bättre humör än dem som är spenderar mestadels av sin tid stillasittande framför dator.

För det andra är det många som inte ägnar sig åt en sport eller aktivitet på fritiden och då blir det lätt mycket tid stillasittandes och framför datorn. När vi sitter stilla väldigt länge blir vi inte lika hungriga som annars. När vi sitter stilla händer det lätt att godis frestelserna tar över och maten kommer på andra plats. Man blir även väldigt trött av att sitta still och därför skulle ökad idrott gynna mycket i längden.

De som idrottar och rör på sig mycket tänker mer på både kost och sömn. Då mår kroppen bättre, vi blir både piggare på dagarna och vi presterar även bättre i skolan. Sköter vi kosten, sömnen och fysisk aktivitet ökar våra prestationer i längden. Vi lär oss allt om kost, sömn, träning och hur kroppen fungerar inom idrotten.

Ulla Guldbrand skriver i DN.ÅSIKT (2016-10-18) att “Ämnet idrott och hälsa gör mer skada än nytta” Där skriver hon att idrotten bytt karaktär och att den innehåller mycket mer teori än den gjorde förr. Hon delar även sina åsikter om att barnen tvingas plugga till stora teoriprov och att de behöver göra muntliga redovisningar på idrottstimmarna. Det är sant att antalet teori timmar har ökat men det är ju trots allt viktig information som vi behöver veta redan vid ung ålder, t,ex om hjärt- & lungräddning (HLR), då vi aldrig vet när någon i våran närhet faller ihop. Då kan det räcka med att bara öppna luftvägarna och den lilla informationen som unga tagit in från teorin kan rädda liv. Det är heller inte omöjligt för oss att korta ner antalet teori timmar, men det bästa hade varit att öka den schemalagda idrotten.

Det viktiga är ju trots allt att unga får röra på sig, att de får göra vad deras kroppar är bäst, att leka och ha kul, de lär sig även mycket på köpet.

Enligt Forskning.se (2017-08-24) “Idrott varje dag ger bättre betyg” Förbättras våra intellektuella prestationer av regelbunden fysisk aktivitet, både i och utanför skolan.

Jesper Fritz, forskare vid Lunds universitet, säger att en möjlighet för att höja en genomsnittlig skola till en högpresterande skola i genomsnitt är daglig idrott. Fritz har undersökt avgångsbetygen från ungefär 600 niondeklassare. Fritz jämförde avgångsbetygen med elever som gick i nionde klass mellan 2003 och 2012 som har haft 40 minuters idrott varenda dag ända sedan första klass. Dessa betyg jämfördes med tidigare elevers betyg på samma skola och med tre andra skolor inom samma område. Resultatet visade att fler kom in på gymnasiet och att killarnas betyg ökade i genomsnitt med 13% samt kom 7% fler av killarna in på gymnasiet.

Avslutningsvis vill jag bara säga, låt barnen göra vad de tycker om, det påverkar deras prestationsförmåga på ett bra sätt och de mår samtidigt väldigt bra av att röra på sig. Kanske de unga som spelar dataspel börjar sporta tillsamman och motiverar varandra? Och därför skulle ökad idrott och fysisk aktivitet leda i slutändan till bättre studieresultat i genomsnitt.

Idrott är ett väldigt uppskattat ämne utav de allra flesta så ta inte ifrån den möjligheten för unga, försök istället att öka ämnet i sin helhet och lär er av era misstag, jämför bara med andra europeiska länders schemalagda idrottstimmar.

Filip